Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Bildts råttkavaj – en pr-succé

Publicerad: 14 Januari 2008, 15:13

Pr-knep eller ej. Carl Bildt stal showen på Grammisgalan i går med sitt sensationella klädval – en kavaj med gröna råttor på. – Han köpte den i Venedig för några år sedan, säger pressekreteraren Sara Malmgren till Resume.se.


Bildts uppmärksammade klädsel på Grammisgalan i går. Foto: Scanpix.

Carl Bildts klädsel på Grammisgalan fick publiken i Globen och tv-tittarna att höja på ögonbrynen rejält. Utrikesministern klev upp på scenen för att dela ut regeringens exportpris i en kavaj med ett mycket udda mönster – grönfärgade råttor.

Klädvalet fick stort genomslag i media. Expressen valde ordet ”kavajkupp” i rubriken medan konkurrenten Aftonbladet drog till med ”modechock”.

Bildts pressekreterare Sara Malmgren förnekar att några pr-strategier skulle vara inblandade.

– Det finns inga djupare tankar bakom. Det var ett egenhändigt komponerat klädval. Han tyckte att det var en passande klädsel eftersom klädkoden var gala. Han köpte kavajen i Venedig för några år sedan. Den är i siden och det är ett flott italienskt märke, säger Sara Malmgren.

Kavajen har inte synts i officiella sammanhang tidigare, men enligt Sara Malmgren var det inte första gången Bildt använde den.

– Jag tror att han har haft den vid några tillfällen tidigare, säger hon.

Hur har reaktionerna varit?
– De har varit väldigt positiva. På Aftonbladets hemsida har 57 procent av de röstande gett kavajen 5 plus. Och de som fick exportpriset (producenterna Bloodshy/Avant) sa att det var årets kostym, säger Sara Malmgren.

Aftonbladet skriver i dag att Carl Bildt tidigare enbart burit kavajen vid speciella tillfällen, som nyår.

– Den är fin, mycket elegant. Jag tyckte att man skulle ha något färgsprakande och något mer originellt en sådan här afton, säger Carl Bildt till Aftonbladet.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.