Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 14 januari 2008, 15:13
Pr-knep eller ej. Carl Bildt stal showen på Grammisgalan i går med sitt sensationella klädval – en kavaj med gröna råttor på. – Han köpte den i Venedig för några år sedan, säger pressekreteraren Sara Malmgren till Resume.se.
Bildts uppmärksammade klädsel på Grammisgalan i går. Foto: Scanpix.
Carl Bildts klädsel på Grammisgalan fick publiken i Globen och tv-tittarna att höja på ögonbrynen rejält. Utrikesministern klev upp på scenen för att dela ut regeringens exportpris i en kavaj med ett mycket udda mönster – grönfärgade råttor.
Klädvalet fick stort genomslag i media. Expressen valde ordet ”kavajkupp” i rubriken medan konkurrenten Aftonbladet drog till med ”modechock”.
Bildts pressekreterare Sara Malmgren förnekar att några pr-strategier skulle vara inblandade.
– Det finns inga djupare tankar bakom. Det var ett egenhändigt komponerat klädval. Han tyckte att det var en passande klädsel eftersom klädkoden var gala. Han köpte kavajen i Venedig för några år sedan. Den är i siden och det är ett flott italienskt märke, säger Sara Malmgren.
Kavajen har inte synts i officiella sammanhang tidigare, men enligt Sara Malmgren var det inte första gången Bildt använde den.
– Jag tror att han har haft den vid några tillfällen tidigare, säger hon.
Hur har reaktionerna varit?
– De har varit väldigt positiva. På Aftonbladets hemsida har 57 procent av de röstande gett kavajen 5 plus. Och de som fick exportpriset (producenterna Bloodshy/Avant) sa att det var årets kostym, säger Sara Malmgren.
Aftonbladet skriver i dag att Carl Bildt tidigare enbart burit kavajen vid speciella tillfällen, som nyår.
– Den är fin, mycket elegant. Jag tyckte att man skulle ha något färgsprakande och något mer originellt en sådan här afton, säger Carl Bildt till Aftonbladet.
Magnus Helander