Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag02.03.2021

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Björn Borg mot rasdiskriminering: Släpper underkläder för alla hudtoner

Publicerad: 18 Mars 2016, 13:47

Björn Borg tar ställning.

Foto: Press

På måndag är det FN:s dag mot rasdiskriminering. För att hylla mänskliga rättigheter släpper Björn Borg en kollektion hudfärgade underkläder för alla hudtoner.


Ämnen i artikeln:

PR-strategiBjörn Borg

Enligt Björn Borg så finns ”hudfärgade” underkläder traditionellt endast tillgängliga för ljushyade, i en skala mellan ljusrosa och beige, trots att 84 procent av jordens befolkning har en annan hudton.

Klädmärket belyser problemet med en ny underklädeslinje kallad The Skin Collection innehållande sex nyanser utifrån den så kallade Fitzpatrick-skalan. Lanseringen sker på måndag, då FN:s dag mot rasdiskriminering infaller.

– Nude är inte en färg, det är ett koncept som alla borde kunna ta del av. Vi kallar det ”six shades of human” och anledningen att vi lanserar på FN:s dag mot rasdiskriminering är att det politiska klimatet i Europa har varit tufft på sistone och det är dags att bekänna färg. Det här är vårt bidrag till debatten, säger Björn Borgs Marketing Director, Jonas Lindberg Nyvang, i en kommentar.

Bakom kampanj, produkter och förpackningar står reklambyrån Garbergs/Garbergs Project. Pr-byrå Ibeyostudio.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Ämnen i artikeln:

PR-strategiBjörn Borg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.