Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Black Friday – då dubblar Haglöfs priserna

Publicerad: 26 November 2019, 11:04

Outdoor-varumärket Haglöfs dubblar priserna under Black Friday.

Foto: Pressbild

Under Black Friday sänker många varumärken sina priser. Svenska Haglöf går åt motsatt håll – och dubblar sina priser. All butiksförsäljning under dagen doneras till Naturskyddsföreningen och den globala nätbutiken stängs ned.


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Black Friday är en av de största shoppinghelgerna i Sverige och i fjol handlade svenskarna för 6,7 miljarder svenska kronor, enligt en rapport från Postnord. Den största andelen inköp bestod av kläder och hemelektronik.

Flera varumärken sänker priserna under Black Week, hos många dock efter att ha höjt priserna under hösten. Expressen rapporterar om en prisgranskning som jämförelsesajten Pricerunner gjort av Sveriges 50 största nätbutik, där det framgår att två av tre har höjt priserna mellan den 1 september och 20 november. 

LÄS MER: ”Experterna: Därför går många varumärken bort sig i rea-träsket”

LÄS MER: Haglöfs Black Friday: Dubbla priset i butik – halva priset hos återförsäljarna 

Flera varumärken väljer att inte hoppa på Black Friday-tåget och uppmärksammar i stället White Monday, en kampanj mot Black Friday och för cirkulär konsumtion,  som gick av stapel i går.  Enligt kampanjens arrangör, Medveten Konsumtion, deltar 500 företag, organisationer och influencers i 23 länder i White Monday, skriver SvD.

Det svenska varumärket Haglöfs tar avstånd mot Black Friday genom att dubblera priserna i sina butiker under fredagen. All butiksförsäljning under dagen doneras till Naturskyddsföreningen och den globala nätbutiken stängs ned. 

– Som outdoor-varumärke är vi bekymrade över vår natur, att handla bara för att det är billigt, utan att du egentligen inte behöver produktion, gagnar inte miljön på något sätt. Genom att ta avstånd från Black Friday vill vi uppmuntra våra konsumenter att tänka efter innan de köper en ny produkt, säger Carsten Unbehaun, vd för Haglöfs, i ett pressmeddelande. 

Axel Duberg

Reporter

axel.duberg@resume.se


Ämnen i artikeln:

Black Friday

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.