Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 4 februari 2014, 09:39
Skärmdump från Isabella "Blondinbella" Löwengrips blogg.
Bloggare blir allt oftare konsulterade som experter i media, visar en undersökning som Prat PR ligger bakom. Företags talespersoner får därmed större konkurrens om att få synas.
Ämnen i artikeln:
Prat PRUndersökningen är genomförd i de nordiska länderna av Prat PR och deras partnerbyråer. Respektive sociala medier-team har fått besvara 30 frågor som ligger till grund för resultaten.
I Sverige, som har den största bloggosfären, lyfts de stora bloggarna fram i allt högre utsträckning fram experter i media inom sina respektive områden. Trenden syns även i resten av Norden, om än i mindre omfattning.
– Vi står inför ett trendbrott. Företags talespersoner inom bland annat livsstil, mode och mat får allt större konkurrens från bloggare om medieutrymmet, säger Gabriella Finnborg, vd på Prat PR i en kommentar.
Mat, mode och familjeliv är de ämnesområden som har störst genomslag i bloggosfären. Antalet mammabloggare ökar i samtliga undersökta länder.
Enligt undersökningen blir det vanligare att företag använder sig av bloggare för att marknadsföra sina varor och tjänster.
Fredrik Thambert
Ämnen i artikeln:
Prat PR