Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

”Bloggare tar större plats i media”

Publicerad: 4 Februari 2014, 09:39

Skärmdump från Isabella "Blondinbella" Löwengrips blogg.

Bloggare blir allt oftare konsulterade som experter i media, visar en undersökning som Prat PR ligger bakom. Företags talespersoner får därmed större konkurrens om att få synas.


Ämnen i artikeln:

Prat PR

Undersökningen är genomförd i de nordiska länderna av Prat PR och deras partnerbyråer. Respektive sociala medier-team har fått besvara 30 frågor som ligger till grund för resultaten.

I Sverige, som har den största bloggosfären, lyfts de stora bloggarna fram i allt högre utsträckning fram experter i media inom sina respektive områden. Trenden syns även i resten av Norden, om än i mindre omfattning.

– Vi står inför ett trendbrott. Företags talespersoner inom bland annat livsstil, mode och mat får allt större konkurrens från bloggare om medieutrymmet, säger Gabriella Finnborg, vd på Prat PR i en kommentar.  

Mat, mode och familjeliv är de ämnesområden som har störst genomslag i bloggosfären. Antalet mammabloggare ökar i samtliga undersökta länder.

Enligt undersökningen blir det vanligare att företag använder sig av bloggare för att marknadsföra sina varor och tjänster.

Fredrik Thambert


Ämnen i artikeln:

Prat PR

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.