Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag01.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Body Shop i global djurrättskampanj – vill stoppa djurförsök inom kosmetik

Publicerad: 31 Maj 2017, 12:03

The Body Shop och Cruelty Free International startar global kampanj för att förbjuda djurdester inom kosmetikaindustrin.


80 procent av världens länder saknar fortfarande lagstiftning kring djurförsök på kosmetiska produkter och ingredienser. Därför startar The Body Shop i samarbete med Cruelty Free International kampanjen "Forever against animal testing" med målet om att få ett globalt förbud för djurtester inom kosmetik till 2020.

– Den här kampanjen kommer att avsluta det arbete som vi båda påbörjade på 80-talet. Vi kommer att be minst 8 miljoner människor från världens alla hörn, människor som bryr som om djuren, att gå med i kampen och skriva under vår namninsamling. Vi kommer att lämna över namninsamlingen till FN för att mana dem till att skapa en global lag som förbjuder djurtester av kosmetikaprodukter och ingredienser. Med en gällande internationell lag skulle konsumenterna äntligen kunna känna sig säkra på att all kosmetika de köper är cruelty free. Det är dags att sätta stopp för djurtester av kosmetika en gång för alla. Gå med i kampen för att få det att hända, berättar Jessie Macneil-Brown, senior manager för internationella kampanjer och CSR på The Body Shop.

Idag finns metoder andra metoder för att testa kosmetika, som till exempel artificiell mänsklig hud, som är lika effektiva som de djurtester de ersätter. Cruelty Free International räknar med att en halv miljon djur runtom i världen årligen används för att testa kosmetika.

– Människor är förvirrade när det handlar om djurtester. Runt om i världen vill människor att den här plågsamma vanan ska upphöra, men existerande lagstiftning är ett lapptäcke av olika regler, med en hel del stora hål. Även om fler och fler länder kräver icke-djurbaserade säkerhetstester, och många har tagit steg för att förhindra djurtester av kosmetika, finns det mycket arbete kvar att göra. Där djurtester är tillåtet – av både produkter och ingredienser, kräver de flesta länder inte att testdata görs tillgänglig för allmänheten eller ens för kontrollmyndigheter. Det gör det oerhört svårt att veta hur utbrett djurtestandet är. Vad vi vet är att ett enskilt test kan kräva hundratals djur. Om bara ett företag eller ett land förlitar sig på djurtester kan effekten på djurens liv vara enorm, säger Michelle Thew, vd på The Body Shop.

Kampanjen rullas ut den 1 juni och kommer att spridas digital, i sociala medier, via ambassadörer samt i The Body Shops egna butiker och kanaler.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.