Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Bordellens dubbelseger

Publicerad: 30 mars 2011, 06:45

Gyllene Hjulet, sponsrings- och evenemangsindustrins hedersutmärkelse, som arrangeras av Sponsrings & Eventföreningen delades på tisdagskvällen ut för 14:e året i rad. Kategorin Årets sponsring vann Santa Maria med sin taco-yra kring Melodifestivalen – och Gyro HSR, Spotlight och Järfälla tjejjour/1000 möjligheter kammade hem två stycken Gyllene Hjul för ”Bordellen i Almedalen”.


"Bordellen i Almedalen" vann två kategorier i Gyllene Hjulet – Årets mest kreativa lösning och Årets samhällsengagemang. Foto: Janne Sundling.

Här är 2011 års vinnare:

Årets bästa sponsring

JJP/Aegis, Santa Maria, Vizeum och Fredag för Santa Maria Melodifestivalen 2010
JURYNS MOTIVERING: Från vardagsmat till fredagsmys till glittrande lördagsfest; från köksbordet till matsalsbordet till… soffbordet! Santa Maria har tagit det mexikanska köket på en spikrak resa rätt in i en av våra mest folkkära helgtraditioner. Vi älskar den här sponsringen för att man med fantastisk integration, hög relevans, tydliga resultat och glimten i ögat har gjort Melodifestivalen till en riktig matfestival.

Årets rättighetsinnehavare
Vasaloppet
JURYNS MOTIVERING: Cykla, springa, gå, åka skidor – och heja på! En av våra mest välkända och folkkära idrottstävlingar borrar ner stavarna djupt i den dalska myllan och sprintar outtröttligt vidare in i 2000-talet. Med historien som grund engagerar man såväl sponsorer som deltagare i kreativa och nyskapande aktiviteter som lever hela året. Vi älskar Vasaloppet för förmågan att förnya sig utan att förlora den egna identiteten.

Årets samhällsengagemang
Gyro, Järfälla tjejjour/1000 möjligheter och Spotlight PR för Bordellen i Almedalen
JURYNS MOTIVERING: En liten organisation med ett viktigt och obekvämt budskap tog sig an en av de tuffaste och brusigaste medieveckorna på året. Trots konkurrens från hundratals megafoner och tjock grillrök fick man enormt pr-genomslag och lyckades dessutom behålla sakfrågan i fokus. Vi älskar det här sylvassa nålsticket för att det åstadkom en faktisk attitydförändring och blev en mediemaktfaktor att räkna med.

Årets event B2B
Senti för The Breakfast Qlub

JURYNS MOTIVERING: För att nå de högsta hönsen måste man kittla både hjärnceller och gom. Att få dem att komma är svårt – att få dem att köa näst intill omöjligt. Med en noggrant förberedd satsning träffade man rakt in i en extremt svårflirtad och tidspressad målgrupp. Vi älskar denna exklusiva och tillspetsade frukostklubb som verkligen bjöd sina gäster på något alldeles äggstra.

Årets event B2C
Lowe Brindfors, Golin Harris, Unilever och Art'n Dito för Milda - Tomtens pepparkaksfabrik

JURYNS MOTIVERING: Event är den enda kanalen som stimulerar alla fem sinnen – något man verkligen tagit fasta på här. I den ständiga kampen mot smöret har Milda skapat en omtyckt och efterfrågad jultradition, full av minnesvärda fotoögonblick och fiffiga bakbordsknep. Vi älskar pepparkakshuset för dess strategi, pr-genomslag och resultat ända in i butik. Och så doftar det gott!

Årets interna event
Springconf och Grant Thornton för Kunskapsveckan med Get Together

JURYNS MOTIVERING: Kostnadsbesparingar och klimatkontroll – två mindre festliga aktiviteter. Eller? I en smart, lagbyggande och miljöprofilerad satsning lyckades Grant Thornton göra mer än bara lösa logistik. Vi älskar denna ambitiösa eventvecka som visat både hjärta och hjärna och med hjälp av individuell utveckling låtit kollektivet blomstra.

Årets mest kreativa lösning
Gyro, Järfälla tjejjour och Spotlight PR för Bordellen i Almedalen

JURYNS MOTIVERING: ”Hej alla sexköpsförespråkare, kom in i bordellen och känn er som hemma”! Med ett djärvt och raffinerat ironiskt tilltal skiftades strålkastarljuset från offer till förövare, i ett av årets minsta men medialt mest uppmärksammade event. Vi älskar Bordellen i Almedalen för att man med mod, relevans och stor kreativitet slungade iväg en liten sten som träffade Goliat mitt i plytet

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.