Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Börsbolagschefer uppmuntras att twittra

Publicerad: 4 april 2013, 08:56

Ola Rollén Twittrar.

Kan Twitter användas för att kabla ut kurspåverkande information? Absolut, enligt amerikanska finansinspektion. Även i Sverige uppmuntras fler att använda sig av sociala medier som ett komplement till klassisk IR-kommunikation, enligt Dagens Industri.


Ämnen i artikeln:

Twitter

I somras jublade Netflix vd på Facebook över att tjänsten för första gången hade passerat 1 miljard strömmade timmar tv i juni. Börskursen steg som en raket på beskedet, men många upprördes eftersom alla inte fick tillgång till informationen samtidigt.

Amerikanska finansinspektionen SEC hotade först med rättsliga åtgärder, men kovänder nu i frågan, enligt DI som hänvisar till Wall Street Journal. I en ny rapport slår SEC fast att sociala medier som Facebook och Twitter får användas för att sprida viktig information, så länge investerare får reda på kanalvalet i förväg.

Även i Sverige ställer sig Finansinspektion (FI) positivt till att använda sociala medier för spridning av kurspåverkande information. Men mer som ett tillägg till redan befintliga kanaler.
– Twitter och andra sociala medier är ett utmärkt komplement. Ju bredare informationen når ut desto bättre är det. Men jag har svårt att se att man kan använda endast det, säger Johan Allstrin, enhetschef för handelstillsyn på FI till Dagens Industri.

I dag är Hexagons vd Ola Rollén den enda storbolagschefen som använder sig av Twitter. Däremot finns 126 svenska börsbolag representerade på microbloggen.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Twitter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.