Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 9 juni 2016, 11:58
Foto: Kampanjbild/UNHCR
Människorättsorganisationen bjuder in till visning av nödbostad i centrala Stockholm för att uppmärksamma flyktingars bostadsförhållanden.
En hel familj i 17,5 kvadratmeter. Sugen? Lördag den 11 juni har allmänheten möjlighet att gå på visning i en nödbostad från UNHCR på Norrmalmstorg, i samband med ett pr-event som ska öka folks medvetenhet om hur människor på flykt faktiskt bor.
Bostaden har även dykt upp i mäklarfirman Bjurfors skyltförnster och som bostadsannons på hemsidan, samt som helsidesannons i DN.
De nödbostäder som visas upp finansieras av Svenska Postkodlotteriet och används av 4 000 människor på flykt, bland annat i Irak. De har, till skillnad från tält, låsbar dörr, öppningsbara fönster, hårda väggar, samt isolering och ventilering.
– Nödbostaden är enkel men gör redan i dag enorm skillnad för tusentals människor. Genom att anspela på mäklarmetaforen och visa upp huset mitt i centrala Stockholm hoppas vi nå igenom bruset, säger Anna-Karin Modén, kommunikationschef för Sverige för UNHCR i en kommentar.
Kampanjen har genomförts tillsammans med mäklarfirman Bjurfors och pr-byrån Spotlight.
– Det här blir det viktigaste försäljningsuppdrag vi har jobbat med. Vi är väldigt glada över att kunna bidra till UNHCR:s viktiga arbete för människor på flykt, säger Pontus Kopparberg, vd på Bjurfors Stockholm.
Mårten Färlin