Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Bra PR för Telge Energi att ge sig in i samhällsdebatten

Publicerad: 19 juli 2013, 07:15

Samhällsdebatt istället för traditionell lobbying stärkte energibolaget Telge Energi


Ämnen i artikeln:

Gullers GruppTelge Energi

På världsmiljödagen den 5 juni överlämnade Telge Energi 21000 namnunderskrifter till Energiminister Anna-Karin Hatt. Kopplat till namnunderskrifterna var ett krav om sänkt skatt på förnyelsebar el.

Överlämnandet var en del i "Solupproret", den kampanj som Telge Energi drivit sedan i våras. Det kortsiktiga syftet var att skapa bättre förutsättningar för ren el från solen samt att förstärka Telge Energi som samhällsaktör.

Under våren har man drivit kampanjen Solupproret. Centralt i kampanjen var en namninsamling till stöd för sänkt skatt på ren el. Steget till att på tunnelbanans stortavlor argumentera för sänkt skatt var ren el, var mindre än man kan tro.

‐ Kampanjen växte fram ur en genuin frustration över Sveriges beroende av fossilt producerad el och över att utvecklingen av Solkraft går så långsamt, säger Mats Fagerström, vd på Telge Energi. Som experter på hur svenska elkonsumenter tänker och agerar kändes det inte konstigt att komma med reformförslag till energiministern.

I stället för att på klassiskt manér bedriva lobbying i maktens korridorer valde Telge Energi bedriva sin opinionsbildning inför öppen ridå. Kampanjen startade i januari, och i TV/radio-reklam och print uppmanades mottagaren skriva på namninsamlingen för sänkt skatt på ren el.

Resultatet var över förväntan: 21000 namn samlades in på drygt 4 månader och Telge Energis digitala kanaler har stärktes rejält.

Den 6 juni seglade Telge Energis hela personalstyrka med båt till Stockholm där namnunderskrifterna lämnades över till energiminister Anna-Karin Hatt.

Solupproret drevs som en helt integrerad kampanj baserat på ett brett byråsamarbete med Masscreation som stod för reklamen, Gullers Grupp för PA/PR, Split för eventen och Mogul för webben.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

Gullers GruppTelge Energi

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.