PR
Brinkenberg blir vd på Welcom
Publicerad: 23 september 2009, 13:39
Joakim Brinkenberg blir ny vd på pr-byrån Welcom. Vd och grundaren Anders Westgårdh tar rollen som cd.
UF
Ulrika Fjällborg
truefalse
Joakim Brinkenberg.
För en dryg månad sedan slutade ANR BBDO:s styrelseordförande Joakim Brinkenberg på byrån som han har jobbat på i 13 år. Nu blir han vd på pr-byrån Welcom, grundad av Anders Westgårdh som äger den tillsammans med Joakim Brinkenbergs fru, Ulrika Brinkenberg.
– Vi har pratat om det två tre veckor. Det har gått jätte-, jättefort, säger Anders Westgårdh, påtagligt nöjd med nyordningen.
Själv blir han nu cd på byrån:
– Vi är uppe på en nivå med nästan 15 anställda att det krävs en mer dedikerad vd. Jag vill delta mer i den kreativa processen och se till att allt som lämnar byrån blir riktigt bra.
Joakim Brinkenberg har suttit i styrelsen för Welcom så företaget är inte precis nytt för honom. Sedan han slutade på ANR BBDO i somras har han varit inne och gjort ett internt affärsutvecklingsprojekt på pr-byrån.
– Det fungerade väldigt bra, säger Anders Westgårdh.
Även Joakim Brinkenberg fick mersmak:
– Jag har kunnat utvärdera många arbetsmöjligheter. Men det här är ett område där jag vet att jag kommer att lära mig en hel del. Jag har inte jobbat med pr tidigare. Dessutom är jag övertygad om att pr kommer att stå högt upp på kundernas önskelista, säger han.
Det officiella beslutet togs på ett styrelsemöte i går, onsdag. Personalen på Welcom fick reda på nyheten i måndags.
Enligt Anders Westgårdh har Welcoms uppdrag blivit alltmer komplexa de senaste åren.
– I dag gör vi allt från pr och event till böcker och trycksaker, säger han.
– Uppdragen är större och roligare, men också mer komplexa. Vår verksamhet har blivit mer diversifierad.
I det läget ser han en stor fördel i att kunna dra nytta av Joakim Brinkenbergs långa erfarenhet som byråledare och kommuniktionsstrateg.
– Joakim har en stark meritlista både som reklamköpare, strateg och visionär. Han har ju fått liv i ANR både en och två gånger, säger Anders Westgårdh.
De ser båda en framtida utveckling för Welcom som en pr-byrå ”som behärskar alla discipliner”.
– Många kunder ser det inte på det sättet som det traditionella reklamuppdraget hanteras i dag, säger Joakim Brinkenberg, som pratar om behovet av idéburen kommunikation där pr och sociala medier tar en större bit av kakan och leder uppdragen.
Och hur blir det att jobba ihop med frugan igen?
– Vi har jobbat ihop tidigare. Det funkar utmärkt.