Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Bris visar barns ångest genom Google-sökningar i ny pr-kampanj

Publicerad: 11 december 2020, 09:50

När Bris summerar vilka sökningar som får flest barn- och ungdomar att vända sig till barnrättsorganisationen under pandemiåret ligger ångest i topp. Bris uppmanar nu vuxna att göra mer för att trygga barnen. Huvudbyrån Volt står bakom analys, idé och strategi.


Ämnen i artikeln:

BrisVolt

Listan som publicerades under torsdagen är baserad på de sökord och fraser som har fått flest att klicka sig vidare till barn- och ungdomssidor på bris.se. Toppar listan gör sökningar som skulle kunna visa på en tilltagande psykisk ohälsa, oro och nedstämdhet.

– Förra året uppmanade vi sökmotorerna att göra mer, i år ser vi behovet av att föräldrar behöver uppmärksamma och prata med sina barn om deras mående. Det är lätt att tänka att vi nu är hemma mer tillsammans och därmed kommer varandra närmare, men närvaro och uppmärksamhet sker inte av sig självt. Det är ett ansvar vuxna måste ta, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris i en kommentar. 

Så sökte barn 2020*:

1) Ångest

2) Hjälp

3) Har jag ätstörningar?

4) Jag mår dåligt

5) Hur skaffar man vänner?

6) Jag vill inte leva

7) Jag behöver någon att prata med.

8) Mobbad i skolan

9) Stress i skolan

10) Tips för att må bra

 

Sökord och fraser relaterade till ångest(+218,3 procent), hjälp(+8,9 procent) och frågan har jag ätstörningar? (+72,7 procent) ligger fortfarande högst upp. Samtidigt syns en tillbakagång för sökningar som handlar om problem i skolan, med särskilt fokus på frasen ”mobbad i skolan” som i år sjunkit med -63,7% jämfört med 2019, pandemin är en möjlig orsak.

Bris noterar att det digitala stödet har växt i betydelse under pandemin. Numera står Bris chatt på bris.se för merparten av kontakten med barn och ungdomar. 

*Listan är baserad på cirka femhundra så kallade. Adwords, söksträngar och fraser som när de söks på visar en annons som länkar till barn- och ungdomssidorna på bris.se där stöd finns att få via chatt, mejl eller telefon. Sökresultaten har samlats in mellan den 1 januari – 10 november och extrapolerats för att spegla ett helårsresultat, och har sedan kategoriserats och grupperats utefter hur många som klickat sig vidare till Bris. Under mätperioden har sökorden bidragit till 5225 klick vidare till bris.se.

 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

BrisVolt

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.