Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag15.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Budskapet till alla män: ”Kör som en kvinna”

Publicerad: 12 Oktober 2016, 08:58

Undersökningar visar att kvinnor har en säkrare körstil än män.

Foto: Mostphotos

Däcktillverkaren Hankook gör gemensam sak med NTF för att göra vägarna säkrare.


Budskapet i den nya kampanjen är att alla borde "köra som kvinnor". Huvudmålgrupp för kampanjen är män i åldern 18-25 år. Till stöd för påståendet ligger undersökningar som visar att unga män tar fler risker, kör fortare, har mindre marginaler i sin körning och därför löper betydligt större risk än kvinnor att skada sig själva och andra i trafiken. Slutsatsen är att män inte är lika säkra bilförare som kvinnor.

Avsändare är trafiksäkerhetsorganisationen NTF tillsammans med Hankook.
– Vi har identifierat körstilen som den enskilt viktigaste riskfaktorn på svenska vägar. Det första resultatet av vårt samarbete är därför att vi gemensamt går ut och uppmanar alla bilister att köra som en kvinna då statistiken visar att kvinnors körstil är mycket säkrare än mäns. Det spelar ingen roll hur bra bil eller däck du har om din körstil är riskabel, kommenterar Christine Silfversparre, marknadschef på Hankook Sverige och Marie Nordén generalsekreterare på NTF.

Kampanjen är ett första resultat av det trafiksäkerhetssamarbete som NTF och Hankook presenterade i somras. Byrån som ligger bakom är Cheil Nordic.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.