Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Budweisers pr-succé i Super Bowl

Publicerad: 8 februari 2016, 09:52

Peyton Manning älskar Budweiser.

Foto: Youtube/Budweiser

Öljätten Budweiser har all anledning att hurra. Super Bowl-hjälten Peyton Manning dricker nämligen massvis med ”Buds” och är inte rädd för att säga det.


Ämnen i artikeln:

NFLBud LightPR-aktiviteterBudweiserReklamPR-strategiSuper Bowl 2016

Förra året lockade Super Bowl runt 115 miljoner tittare världen över. Och fler lär det ha blivit när den femtionde upplagan av tävlingen gick av stapeln igår kväll. Varumärkena lägger miljonbudgetar på att synas och höras mest och stjärnorna gör explosiva framträdanden i pauserna.

LÄS MER: De gjorde bästa Super Bowl-reklamen
LÄS MER: 12 höjdpunkter från Super Bowl

Budweiser är ett av de företag som i år har satsat på dyrbar reklamtid i Super Bowl. Men det mest omtalade - det fick dem gratis, i alla fall enligt Budweiser själva. Matchhjälten, Denvers quarterback Peyton Manning (39), säger nämligen såhär på bästa sändningstid efter vinsten:

”Jag kommer att ta lite tid att reflektera. Jag har ett par prioriteringar först. Jag vill pussa på min fru och mina barn, jag vill krama min familj. Jag kommer att dricka mycket Budweiser.”

Sociala medier började snabbt spekulera i om Peyton Manning hade fått betalt av Budweiser för att säga just så. Men det hela ser ut att vara ett härligt litet tillskott för Budweisers varumärke.

Talkshowvärden Jimmy Kimmel var en av de som reagerade på Twitter.

— Jimmy Kimmel (@jimmykimmel) February 8, 2016It almost felt like Peyton was being paid to mention Budweiser

Och Budweiser svarade.

— Budweiser (@Budweiser) February 8, 2016We didn’t know that shout out was coming either. True champions recognize kings @JimmyKimmel. #SB50

Budweisers marknadschef Lisa Weser kände sig ändå tvungen att gå ut och förklara:

— Lisa Weser (@LisaWeser) February 8, 2016Hi Internet. For the record, Budweiser did not pay Peyton Manning to mention Budweiser tonight. We were surprised and delighted that he did.

Människor har rätt att vara skeptiska. I november stod det nämligen klart att Bud Light blev årets NFL-öl fram till 2022.

Övriga Twitter-reaktioner:

— Chris Trapasso (@ChrisTrapasso) February 8, 2016Budweiser marketing executives right now pic.twitter.com/hzpQZfnePI
— Mt. February Lodgezo (@davelozo) February 8, 2016Oh my. RT @Budweiser We are sending a truckload of beer to your home Peyton, and @NFL, is it OK if his wife signs for it?
— Apex MG Analytics (@ApexMGAnalytics) February 8, 2016Post game quote "I'm going to drink a lot of @Budweiser tonight.." Peyton Manning. That gave beer brand $1.6MM+ brand recognition value

Slutsats: God pr för Budweiser.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.