Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Burger King lockar blyga finnar – öppnar tyst drive in

Publicerad: 22 Februari 2019, 09:38

De senaste åren har Burger King över hela världen fått uppmärksamhet för sin udda kommunikation. Nu öppnar Burger King i Finland en drive in anpassad efter stereotypen om finnarnas tysthet.


Ämnen i artikeln:

Burger King

Pr-tricket är tänkt att uppmärksamma Burger Kings mobiltjänst där kunder kan lägga sin beställning utan att behöva prata med dem i kassan. Enligt Burger King går det dessutom 7-8 minuter att få sin beställning om den sköts via appen.

Istället för att köa i den vanliga drive in-kön kan kunderna parkera utanför restaurangen och få beställningen levererad till bilen.

Att lanseringen sker i just Finland kommer av stereotypen om att finnar i största allmänhet är lite tillbakadragna och tysta.

– Vi ville använda den positiva stereotypen av oss finnar och skapa en helt ny drive in-upplevelse, säger Tony Flyckt, marknadschef på Burger King i Finland.

Det är inte första gången som Burger King i Finland använder stereotyper av invånarna som marknadsföringstrick. För tre år sedan öppnade man upp en Burger King-bastu där besökarna kunde käka hamburgare samtidigt som de svettades ut sina bekymmer.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Ämnen i artikeln:

Burger King

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.