Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Butlern var största rubrikmakaren

Publicerad: 24 augusti 2010, 07:04

Butlern i tunnelbanan tog hem priset som den mest omskriva händelsen i politiken förra veckan. Men det var inte i positiva ordalag.


Ämnen i artikeln:

Val 2010SocialdemokraternaModeraterna

Carin Jämtin (S) kom med butler-förslaget. Foto: Linda Håkansson.

Moderaterna fick bara häften så mycket medieutrymme som Socialdemokraterna under förra veckan, visar en undersökning gjord av Mediapilot.

Den främsta förklaringen till det är förslaget om en ”butler” i tunnelbanan som skapade många rubriker. Mediapilot konstaterar, inte helt oväntat, att de flesta var negativa eller raljerande. Även nyheten om att två S-politiker köpte sex i LO:s lägenhet bidrog med negativ press.

För Moderaternas del var nyheterna till största delen positiva eller neutrala, med opinionsframgångar som främsta lokomotiv.

– Med stöd av diverse andra undersökningar så kan man konstatera att Socialdemokraternas förslag på en butler i Stockholms tunnelbana var ett sällsynt dumt förslag, säger medieanalytikern Peter Efvergren i en kommentar.

Mediapilot såg samma tendens i de sociala medierna som i de etablerade medierna under veckan. Även där engagerade Socialdemokraterna mer negativa skriverier.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.