Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Byggnads om kritiken: Folk får säga vad de vill

Publicerad: 8 Mars 2017, 13:51

Fackförbundet Byggnads fick i förmiddags ta emot massiv kritik för sin kampanj där den helmanliga styrelsen bar pussyhats. "Folk får säga vad de vill", säger Johan Lindholm, förbundsordförande på Byggnads.


Ämnen i artikeln:

ByggnadsInternationella Kvinnodagen

Den Internationella Kvinnodagen har fått företag och organisationer runtom i landet att lyfta jämställdhetsproblematiken och kvinnofrågor. En av de mest uppmärksammade kampanjerna, om än inte på ett positivt sätt, kommer från fackförbundet Byggnads.

I kampanjen syns styrelsen i så kallade pussyhats, en hatt som används som symbol för jämställdhet i samhället. Kritiken grundade sig i att hela styrelsen består av män, vilket fick många att reagera.

Hur ser du på den kritik ni fått för kampanjen?

Folk får säga vad de vill, vi jobbar hårt med jämställdhetsfrågor inom Byggnads och är stolta över det, säger Johan Lindholm, förbundsordförande på Byggnads.

Hur kommer det sig att ni inte har några kvinnor i styrelsen?

– 99 av 100 byggjobbare är män, vi har kongressbeslut på att målet är minst 5 procent kvinnor som medlemmar 2022. Med fler kvinnor som medlemmar är jag säger på att det kommer att avspegla sig i i styrelsen.

På vilket sätt jobbar ni för att få in fler kvinnor i både bransch och styrelserum?

Vi gör massor, så mycket vi kan. Vi håller till exempel i kampanjen "Stoppa machokulturen", en kampanj som löper över tre år där vi bland annat jobbar med att se över jargongen ute på arbetsplatserna. Sen jobbar vi med utbildningar, filmer, skriver debattartiklar, jobbar mot skolan. Vi har också Sveriges mest jämställda kollektivavtal – Byggavtalet.

– Sen går det inte att blunda för att 99 av 100 medlemmar är män. Det är klart det påverkar hur vår förening fungerar och vilka frågor som diskuteras och anses viktiga, avslutar Lindholm.

Thomas Nilsson

Reporter

thomas.nilsson@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.