Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 1 februari 2016, 15:20
Oscar Hyléen, Diplomat, och Charlotte Erkhammar, Kreab.
Foto: Peter Phillips/Sören Andersson
Hallvarsson & Halvarsson blir tillsammans med Jung dominanta i pr-Sverige. Ett orosmoln för övriga pr-byråer kan tyckas.
Resumé berättade tidigare idag om storaffären som kommer rita om svenska pr-kartan. Hallvarsson & Halvarsson Group köper Jung Relations och blir därmed 220 medarbetare. Affären lär skrämma övriga pr-Sverige. Eller?
Vi frågar Kreab och Diplomat Communications om deras reaktioner av affären. Kreabs vd Charlotte Erkhammar är positiv till förvärvet.
”Roligt för H&H med förvärvet av Jung Relations – de är mycket duktiga. Intressant med breddning från public affairs och finansiell kommunikation till marknadskommunikation”, skriver hon i ett mejl till Resumé.
Oscar Hyléen, koncernchef på Diplomat, säger:
– Jag tycker att det är en jättekul affär. Framförallt visar den en konsolideringstrend som vår bransch genomgår.
Hur påverkar affären er?
– Jag tror att det är positivt för oss.
Kan du utveckla?
– Jag tror att det är positivt för branschen att det också är så att det finns stora aktörer i Sverige som inte bara är internationella nätverk. Det tycker jag är bra för oss andra.
Finns det en risk att ni blir av med kunder?
– Jag är inte det minsta rädd. Jag är väldigt säker på oss.
Resumé har även sökt Maria Grimberg, vd JKL och Markus Gustafsson, vd på Prime.