Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Fredag30.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Byrån bakom Varan-TV:s rekordinsamling: ”Ett helt nytt sätt att finansiera innehåll”

Publicerad: 5 Oktober 2020, 13:21

Med 4,3 miljoner kronor lyckades Varan-TV samla in mer pengar än någon annan svenskspråkig kampanj har gjort på Kickstarter. För Resumé berättar byrån SidungWitkowski om arbetet med lanseringen.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierKickstarter

Under natten mellan söndag och måndag Kickstarter-kampanjen om en nyinspelning av humorserien Varan-TV i mål. Totalt lyckades initiativet inbringa  4 313 059 kronor. Resultatet innebär den mest framgångsrika svenskspråkiga Kickstarter-kampanjen någonsin. Varan-TV, som sändes under två säsonger på SVT i slutet av 1990-talet, tycks ha lojala fans 20 år efter att humorkollekivet var i ropet.

4,858 av de 7721 personerna hade inte bidragit i en Kickstarter-kampanj tidigare.

Kommunikationsbyrån SidungWitkowski består av Erik Sidung och Janina Witkowski. Duon började jobba med Varan TV:s relansering och insamlingskampanj i december. Projektet jobbade mot mars som deadline, sen kom coronautbrottet med följande undergångsstämning. Det var inte läge att skoja längre och lanseringen fick skjutas upp till september.

Den 4 september lanserades kampanjen på Kickstarter, nyheten om en eventuell återförening fick stort genomslag både i traditionella och sociala medier. När första dagen på kampanjen var slut hade man redan samlat in 1,5 miljoner kronor.

– När vi lanserade kampanjen var det många som sade, nu vänder det 2020 kommer att bli bra, säger Erik Sidung till Resumé.

SidungWitkowskis arbete har till stor del handlat om att bygga upp Varan-TV.s sociala kanaler, i synnerhet på Facebook och Instagram. 

– Vi valde att inte berätta vad som var på gång innan vi gick live och återpublicerade i stället gammalt material. När vi väl kommunicerade kampanjen hade vi åtta och en halv minuts nytt material att jobba med. Vi valde att spela på överraskningsmomentet, och jag tror att vi lyckades.  

Erik Sidung berättar att initialt kommer endast de 7721 personerna som gett pengar i insamlingen att få ta del av materialet.

Hur långt kommer ni på 4,5 miljoner kronor?

– Vi har haft olika delmål. Genomgående har vi använt oss av en liknelse med att Varanteatern ska kunna ses igen och käka plankstek. Det har blivit bättre och bättre plankstekar. Nu har det gått så långt att vi har en stek ovanpå en annan. Pengarna kommer att bidra till att det blir fler idéer och längre avsnitt.

Kommer även en publik utanför givarna att kunna se serien, finns det en ambition att gå till andra plattformar?
– Vi får se vad som händer. Nu har vi åtminstone öppnat upp möjligheten för de som inte han bidra med pengar nu med en late pledge.

– Det här är ett helt nytt sätt att finansiera innehåll på är som ger en frihet som är svår att hitta när man traditionellt jobbar mot en broadcaster där det sitter exekutiva producenter som vill lägga sig i. Nu är vi i en situation där gruppen kan bestämma helt själva.

Erik Sidung berättar att SidungWitkowski har använt hela verktygslådan för att nå ut med Varan-TV:s insamling. Traditionell pressbearbetning, sociala medier. En liten del köpt spridning i de digitala kanalerna, men till största del organiskt.

– Första dagen var den bästa dagen både sett till publiciteten vi fick och den ekonomiska effekten som det gav, med en bombmatta i både traditionella och sociala medier. Vi har lagt väldigt lite pengar på att sprida kampanjen i sociala medier. Nästan 100 procent organiskt skulle jag säga. 

Vad händer med ert uppdrag som byrå nu?
– Vi får se, vi har haft väldigt kul under tiden som vi har jobbat ihop med det här gänget, men ingenting är klart än. 

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Sociala medierKickstarter

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.