Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Byråns marginal sjunker: ”Finns inga ursäkter”

Publicerad: 20 augusti 2015, 09:03

Delägarna i Abby Priest är Mats Ryd, Andreas Morne och Tomas Strand.

Priest PR:s marginal sjunker från 30 till 25 procent. Det tycker grundaren är för dåligt.


Ämnen i artikeln:

Abby NormPriest PR

Kommunikationsbranschen plågas på många håll av prispress vilket leder till sjunkande marginaler. För Priest PR har det inte varit några problem, men i det senaste bokslutet för perioden maj 2014 - april 2015 sjunker den till strax under 25 procent. Med andra ord är de fortfarande mer lönsamma än branschen som helhet, men grundaren Tomas Strand tycker ändå att marginalen är för låg:

— Vad ska jag säga, omsättningen har sjunkit och vinsten minskat. Finns inga ursäkter, vi ska alltid ha en marginal som är runt 5 gånger högre än branschgenomsnittet. En krass undanglidande förklaring är väl att sammanslagningen till det nya Abby Priest har kostat en del pengar men framförallt tid, kommenterar han och syftar på sammanslagningen med reklambyrån Abby Norm.  

Omsättningen landade på 8,9 miljoner kronor och byråintäkten blev 8,1 miljoner.

För att lyckas bättre under det nuvarande räkenskapsåret listar byrån ett antal åtgärder för att öka intäkterna och vinstnivån.

# Synergier i sammanslagningen ska minst fördubbla omsättningen där vi börjar jobba integrerat med befintliga kunder.
# Som tidigare minimera övertiden för alla medarbetare
# Som tidigare minimera pitch- och säljarbete och fokusera på kundleverans
# Som tidigare fokusera på långa kundrelationer. Priest PR har fortfarande kvar våra största kunder sedan starten 2007
# Som tidigare fokusera på kundleveranser än att slösa tid på att vara med i alla tävlingar.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

Abby NormPriest PR

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.