Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Byter namn för att stärka varumärket – fansen rasar

Publicerad: 9 augusti 2013, 13:41

Hull City AFC nykomlingar i engelska fotbollsligan Premier League. Ägarna anser att klubben behöver anpassa sitt varumärke och byter namn – AFC och lägger till Tigers. Beslutet väcker ilska hos klubbens fans.


Ämnen i artikeln:

Premier League

Nästa söndag möter Hull City storlaget Chelsea – och man gör det under nytt ett namn. I dag bekräftar ägarna Assem Allam och Ehab Allam namnbytet för Daily Mail.

Ägarna stryker AFC (Association Football Club) och tar i stället tar smeknamnet Tigers som ett officiellt lagnamn.

Namnbytet genomförs eftersom ägarna vill ge klubben ett starkare varumärke internationellt.

– Vi har tagit bort AFC då det är överflödigt. Det används inte av klubben, fansen eller media. Vi har tagit bort något som är överflödigt och värdelöst. Vi känner bara, nu när vi är på den internationella scenen, att vi behöver förstärka vårt varumärke, säger Assem Allam till Hull Daily Mail.

De hade velat stryka ännnu mer:  

– Hull City är irrelevant. Anledningen till att jag ogillar "City" är på grund av att det är vanligt. "City" kopplar man ihop med Leicester, Bristol, Manchester och många andra klubbar. I den kommersiella världen är ett kort namn bättre. Jag har alltid använt korta namn i mina affärer. Ju kortare namn desto mer kraftfullt budskap. I Tigers har vi ett starkt varumärke. Det handlar om identitet och City är en usel identitet, säger ägaren till Daily Mail.

Namnbytet har skapat stor irritation bland klubben supportrar. På Twitter skriver supportrar att det är "fruktansvärt" och att "fotbollen fortsätter att dö".

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Ämnen i artikeln:

Premier League

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.