Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Cadillac väljer Greenhill Relations

Publicerad: 23 april 2008, 14:53

Greenhill Relations har fått uppdraget att sköta Cadillacs pr-arbete på den svenska marknaden. Vd Christer Schmeidt vill förändra bilden av Cadillac när bilmärket ska växa på den svenska marknaden. På köpet får Greenhill Relations två andra bilmärken.


Cadillac, Corvette och Hummer är de tre bilmärken som Greenhill Relations ska arbeta för efter att samarbetet startade på allvar den 1 april. Fyra byråer tävlade inledningsvis men valet föll på Greenhill Relations.

– Vi blir en stor kund hos en liten byrå i stället för en liten kund hos en stor byrå, säger Christer Schmeidt, vd på Cadillac Sverige till Resume.se.

Avtalet löper över ett år med automatisk förlängning om ingen part säger upp det. Men enligt Christer Schmeidt är det bara en policyfråga att man bara skriver på för ett år – han ser samarbetet mer långsiktigt.

– De ska sköta all pr och kommunikation med medier åt oss. Matti Palm blir huvudsaklig presskontakt och kontoansvarig men vi kommer också att arbeta med Åsa Melin.

Framförallt vill Cadillac ändra uppfattningen om varumärket. Fortfarande är sinnebilden av en Cadillac en lång, rosa vräkig amerikanare som slukar mängder av bensin. Den pressrelease som skickades ut i dag handlar om etanolbilar.

– Vi gör moderna bilar med miljötänkande i allt från materialval till bränsleförbrukning. Vi har varit på den svenska marknaden sedan 2003, men sådant tar väldigt lång tid att ändra. Vi kan försöka få artiklar i motortidningar men vi vill också nå dem som tycker att bilen är viktig men som inte läser motortidningar.

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.