Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag09.07.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Calle Schulman blir kollega med Göran Persson

Publicerad: 12 Augusti 2015, 08:22

Jan Lindow, vd på MSL Group värvar Calle Schulman (cd) och Mats Dicklén (vd) från Hard Hat.

Produktionsbolaget Hart Hat läggs ned. Istället går gänget med Calle Schulman och Mats Dicklén i spetsen över till MSL/JKL. Där bildar de spetsen i byråns contenterbjudande.


Ämnen i artikeln:

MSL GroupJan LindowHard Hat

I slutet av 2011 köpte tyska Red Arrow, som då drev produktionsbolaget Snowman i Sverige, Hard Hat av Calle Schulman och Mats Dicklén. Men sedan dess har Snowman lagts ned, och nu har de båda grundarnas exit-dealar gått ut. Med andra ord är de fria att göra vad de vill yrkesmässigt. Därför väljer de nu att ta med sig hela gänget och ta anställning hos pr-byrån MSL.
– Vi har jobbat mycket med MSL och JKL tidigare. Jag har varit lika impad varje gång av deras briljanta hjärnor. Så nu har vi har kommit fram till det här under sommaren. För mig personligen känns det bra eftersom jag alltid har varit ensam idépåhittare. Nu får jag ätnligen någon att prata med, säger Calle Schulman.

Han får rollen som creative director på MSL medan Mats Dicklén blir vd för MSL Studios som är byråns produktions- och branded contenterbjudande. Totalt är de fem personer som går över till den nya satsningen som kommer att bestå av 15 fast anställda.
– Vi går över och blir löneslavar. Vi kommer som Bosmanfall – kontraktslösa och jävligt sugna, säger Calle Schulman.

Vad ser du för fördel med det istället för att fortsätta i egen regi?
– Jättemånga. Förutom det kreativa utbytet får vi också tillgång till deras kunder, såväl MSL:s som JKL:s. Det finns väldigt många roliga uppdrag att sätta tänderna i. Sedan kommer vi in med ett gäng kontakter också. Tillsammans med dem blir vi något riktigt bra att räkna med.

Kommer ni att jobba på samma sätt?
– Vi kommer försöka behålla vår identitet och ha samma tilltal. Vi kommer inte plötsligt att ha på oss virkade slipsar. Däremot får vi möjligheten att ta hjälp av storebror.

Hur känns det att bli kollega med Göran Persson (rådgivare på JKL)?
– Det är så klart en pojkdröm att få sitta i samma rum som Göran och höra honom uttrycka sig om saker och ting.

Procter & Gamble är storkund hos de båda byråerna, vilket gör att de har jobbat ihop mycket genom åren. MSL:s vd Jan Lindow förklarar att de länge har sneglat på Hard Hats kompetens och sätt att jobba på.
– Vi har hela tiden känt att vi kan göra det ännu bättre om vi börjar redan i den strategiska och kreativa processen. Då är det lättare om vi har dem inhouse. Content blir en allt större del i det vi gör. Och i vår grupp har vi med oss att om ska vi göra något så ska vi vara bäst på det. Annars ska vi inte hålla på med det, säger han.

Förutom renodlade konsumentkampanjer ser han stor potential för videoproduktion också hos befintliga uppdrag inom public affairs och corporate communications – ett område som systerbyrån JKL är starka inom.
– Ur et konkurrensperspektiv finns det finns ingen annan byrå i Norden som kan erbjudan high end corporate communications, public affairs och marknadskommunikation med en ledande studio. Vi får en väldigt mäktigt line-up och det ska bli otroligt roligt att prata med våra kunder och prospects om det, säger Jan Lindow.

År 2013 omsatte Hard Hat 23,3 miljoner och gjorde ett rörelseresultat på -1,3 miljoner.

Fredrik Thambert

Ämnen i artikeln:

MSL GroupJan LindowHard Hat

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.