Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Care of Haus in – Axicom ut

Publicerad: 20 november 2012, 11:57

Efter en tids pitchande väljer Canal Digital Care of Haus som ny pr-byrå. Operatören står inför en viktig av lansering av den nya tv-plattformen som planeras ske i december 2013. Därmed är samarbetet med Axicom avslutat.


Ämnen i artikeln:

AxiComCanal DigitalCare of Haus

Under fjärde kvartalet 2013 kommer Canal Digital att lansera en ny tv-plattform för hela den nordiska marknaden. En integrerad lösning där konsumenten kan ta del av Canal Digitals erbjudanden i datorn, surfplattan, mobilen och traditionell tv.

Lanseringen kommer att vara Canal Digitals största fokus under det kommande året. Nu har man valt Care of Haus som pr-byrå och avslutar därmed samarbetet med AxiCom.

Det var Lars Jungerths företrädare som marknadschef Karin Carlström som genomförde pitchen tillsammans med operatörens pr-ansvarige Maria Sundvik.

Care of Haus ska understödja Canal Digital i arbetet med marknads-pr. Uppgiften bekräftas av såväl byrån som av Canal Digitals vd John Nordin.

Hur länge har ni sökt efter en pr-samarbetspartner?
– Jag tillträdde tjänsten i augusti och började med att se över PR-arbetet omgående, jag insåg ganska fort att det fanns ett behov av att jobba mer med marknads-PR, säger Maria Sundvik till Resumé.

Varför valde ni att gå ut i pitch?
– Vi har haft ett bra samarbete med Axicom, de är väldigt duktiga inom teknikområdet. Men vi kommer att ha ett större behov framöver av att jobba bredare PR-mässigt, speciellt när vi under nästa år kommer att lansera en ny tv-plattform som är en väldigt stor satsning från Canal Digitals sida.

Varför valde ni Care of Haus?
– De är väldigt resultatdrivna och kreativa, något som jag värdesätter mycket. Jag har också jobbat med dem tidigare och vet att vi jobbar bra ihop.

Vad blir deras största utmaning kommunikationsmässigt?
– Förändringarna på tv-marknaden just nu är tacksamt ur ett pr-perspektiv eftersom ämnet tv-distribution kommer upp på agendan.  Stora utmaningen kommunikativt är att få marknaden att förstå att det linjära tv-tittandet inte minskar på bekostnad av de nya ott-aktörerna. Istället måste vi föra ut vår övertygelse om att den tv-aktör som kan erbjuda det bredaste tv-utbudet, med flest tekniker på olika flera enheter, är den som kommer att gå vinnande ur striden om tv-tittarna. Det är den positionen som Canal Digital jobbar mot.

Enligt Dagens Media inleder Canal Digital även två ytterligare byråsamarbeten. 203 Creative tar över efter Daytona som operatörens webbyrå samtidigt som bolaget har varit utan dm-byrå hela året.

Under den tiden har ansvaret legat på huvudbyrån TBWA. Nu vill bolaget vidareutveckla dm-arbetet tillsammans med Gadd.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.