Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Torsdag13.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Carola Määttä om sitt nya toppjobb

Publicerad: 25 Augusti 2014, 09:25

Carola Määttä.

Foto: Sören Andersson.

Förra Ogilvy-chefen Carola Mättää blir ny kommunikationsdirektör på Försäkringskassan – det är första gången i karriären som hon ska jobba inom offentlig sektor. Hon vill inte kommentera jävsskandalen kring den förra kommunikationschefen Jonas Lindgren.


Ämnen i artikeln:

Jonas LindgrenCarola MäättäProffice

Carola Määttä väljer alltså även att hoppa av sitt styrelseuppdrag för Intellecta i samma veva som hon tillträder sitt nya jobb – hon har suttit i styrelsen sedan år 2011.

Förklaringen är att Försäkringskassan inte medger några externa uppdrag som kan leda till "en eventuell framtida jävssituation".

- Det skulle kunna uppstå en jävssituation om jag jobbar som kommunikationsdirektör och vi väljer att anlita Intellecta-koncernen, säger hon.

Det är klart att det skulle kunna uppstå, men det låter mer som att Försäkringskassan är skadat efter jävsskandalen kring den förre kommunikationschefen Jonas Lindgren?
- Jag och generaldirektören hade en diskussion och kom fram till att det är lika bra att jag avgår från Intellectas styrelse. Intellecta är ett fantastiskt intressant bolag, men jag förstår att man föredrar att jag inte sitter kvar där, säger Carola Määttä.

Hon ska säkerställa alla processer för att det inte ska blossa upp en ny jävsskandal på Försäkringskassans kommunikationsavdelning – den består av cirka 50 personer.

Det är första gången som Carola Määttä tar ett jobb inom offentlig sektor – hon blev kontaktad av en headhunter, men hade många olika uppdrag och erbjudanden att välja mellan.

- Jag tror att det blir en rätt stor skillnad mot privat sektor på många sätt, men även snarlikt på många andra sätt, säger hon.

Varför lämnade du tjänsten som kommunikationsdirektör på Proffice?
- Jag jobbade där i fyra år och hela mitt uppdrag var utfört med råge. Vi gick från analogt till digital och vi tog fram en ny varumärkesstrategi. Sedan löpte det på och till slut kom jag till en situation där jag kände att jag ville ha något nytt att ta i, säger Carola Määttä.

Hon hade inte klart med Försäkringskassan då hon lämnade jobbet på Proffice.

Vilka erfarenheter från reklambranschen tror du att du kan ha nytta av i ditt nya jobb?
- Mitt uppdrag för Försäkringskassan består av att ihop med mina blivande kollegor fortsätta den förändringsresa som myndigheten påbörjade för ett antal år sedan, säger Carola Määttä.

Vad är det för resa?
- Försäkringskassan har 13 400 anställda och den handlar bland annat om att få alla förstå den nya varumärkes- och kommunikationsstrategin som handlar om ett samhälle där människor ska känna trygghet om livet förändras och där Försäkringskassan är en samhällsaktör som ska finnas som ett stöd för människors behov, säger Carola Määttä.

Försäkringskassan arbetar idag med Prime och Lowe Brindfors.

Karl-Johan Byttner

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.