Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

Centern gör valaffischerna interaktiva

Publicerad: 16 Augusti 2010, 12:49

Centerpartiets valkampanj lanserar partiet som Alliansens gröna och företagssamma röst. Väljarna ska via en SMS-tjänst på valaffischerna få en film där Maud Olofsson uppmanar de att rösta på centern. Går man sedan vidare kan man göra testet: Hur mycket Maud är du?


Ämnen i artikeln:

Val 2010CenternMaud Olofsson

Foto: Andreas Elgstrand.

Centern var sist i raden att i dag presentera sitt kampanjmaterial. Men centern var först ut bland partierna med sin vårkampanj som inkluderade tv-reklam. I tv kommer de nu att gå de sista veckorna före valet.

Slutspurtsreklam i tv ska liksom i våras handla om företagande, att ge drömmen en chans.

Men i övriga kampanjmaterialet är det mycket partiledaren själv, Maud Olofsson, som står i centrum. På en Facebooksida kan man lyssna till hennes bok, "Ett land av friherrinnor", som talbok. Och man kan testa sig själv: Hur mycket Maud är du?

Partisekreteraren Anders Flanking berättade på dagens presentation att hon gjort testet och att han var 85 procent Maud.

Men också valffischerna går ett ste mot det interaktiva. Längst ned uppmanas betraktaren skicka ett SMS för att få en kort film om Centerpartiet.

Ett annat givet tema på affischerna är avdraget för hushållstjänster: "RUT eller slut?", undrar Centern.

Och trots dåliga opinionssiffror menar Centerledaren Maud Olofsson att medlemmarna är taggade:
– Vi hade nyligen valupptakt och jag har nog aldrig sett en sådan mobilisering i centern som nu, sade Maud Olofsson.

Och förutom affischer har partiet ett imponerande produktutbud för valstugor och annat: Mauds bok, en kokbok, badbollar, frisbee, golfpeggar och annat. Självklart också en iPhoneapp med Maud.

Det blir också allsång med Maud. 1-3 september drar hon på allsångsturné tillsammans med Linda Bengtzing till Gävle, Eskilstuna och Linköping.

– Vi har velat hitta lite nya sätt, lite roliga saker i valrörelsen. Det är ju inte förbjudet att ha roligt i valrörelsen, förklarade Maud Olofsson.

Men det främsta kanalen till väljarna är inte digital, förklarade Anders Flanking:

– Vi har satt upp ett mål att föra 400 000 personliga samtal. Det är det bästa sättet att nå väljarna. Med våra 7 000 kandidater i valet är vi övertygade om att vi klarar det, sade Flanking.

Centerns reklambyrå är Waters Widergren/TBWA.

Se Centerns ”valaffischfilm” nedan:

Janne Sundling


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.