Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag08.04.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Centerns pr-trick: Körde Tesla till klimatmötet i Paris

Publicerad: 8 December 2015, 12:52

För att få genomslag för sitt budskap hyrde Centerpartiet en Tesla, klistrade fast sin logga och åkte ner till klimatmötet i Paris.


Ämnen i artikeln:

Karl-Johan KarlssonTeslaPR-strategi

Att köra ner på bensin eller via flyg kändes fel. Att åka tåg var ett beprövat och kanske en aning gammalmodigt. Varför inte haka på hajp för att få genomslag? Så resonerade Centerpartiet inför avresan till klimattoppmötet i Paris. De hyrde en Tesla i Göteborg och klädde den i partiets logga samt hashtaggen #zeroadtrip.

I söndags bar de sig av på de regniga vägarna. Aktionen har blivit uppmärksammad i sociala medier, i lokalpressen och i Dagens Industri.

– Vi ville visa att vår miljöpolitik ligger i framkant genom att åka i fossiloberoende fordon. Till skillnad från Miljöpartiet är det utsläppen vi jagar inte bilisterna, säger Centerpartiets mediestrateg Karl-Johan Karlsson till Resumé.

Trojkan som åkte ner till Paris var förutom Karl-Johan Karlsson partiets miljöpolitiska talesperson Kristina Yngwe och Gunnar Caperius, sakkunnig som tidigare arbetat på pr-byrån Prime. Resan har gått att följa på Twitter och Instagram och Kristina Yngwe blev intervjuad löpande via Periscope.

Elon Musk och Tesla är två av samtidens mest hajpade varumärken. Var det en del av strategin?
– Det går inte att sticka under stol med att Tesla är ett väldigt starkt varumärke och top-of-mind när det kommer till elbilar. Det var därför vi bjöd in dem till Almedalen i somras. Samtidigt är det inte någon form av sponsorskap. Vi betalade själva för hyrbilen. Men det är så här vi kommer att åka bil i framtiden vi tar rygg på ett beteende som kommer att vara en del av vår vardag inom en snar framtid. Vi behöver ställa om.

Upplever du att budskapet nått fram utifrån reaktionerna på sociala medier och artiklarna om aktionen?
– Framförallt har vi fått många reaktioner i den fysiska verkligheten. Vi har fått önskad effekt om man ser till engagemanget i sociala medier. Folk diskuterar omställningen.

DSA Produktion hjälpte Centerpartiet med att stripa Teslan.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.