Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Cheap Monday breddar varumärket – utan reklam

Publicerad: 6 mars 2008, 08:29

De satsar inte en krona på reklam. Men har de mest nöjda jeansanvändarna. Nu siktar Cheap Monday på heminredning och mobiltelefoner.


Cheap Monday-brallorna in action. Foto: AFTONBLADET BILD.

– Vi har inte lagt ned en spänn på marknadsföring. Det är en medveten strategi, som gäller både Monki och Cheap Monday, säger Adam Friberg, en av företaget Weekdays grundare som tagit fram båda varumärkena.

Och det verkar inte finnas anledning att ompröva strategin.

– Vi kommer i alla fall inte att köpa något under innevarande år.

– Än så länge har vi endast kunnat mäta effekten i form av försäljning. Och den är vi mycket nöjda med.

”Marknadsbudgeten” har i stället gått till fester för de mest devota användarna.

Örjan Andersson på Cheap Monday. Foto: AFTONBLADET BILD

– Vi har riktat in oss på att vårda kärnan som verkligen gillar oss. De sprider vår trovärdighet mouth-to-mouth. Vi märker det bland annat genom att antalet besökare på sajten ökar kraftigt. Vi har nu runt 30 000 unika besökare i månaden, bara för Cheap Monday, säger Adam Friberg.

– Vi har helt enkelt fått i gång en storytelling kring varumärke som spritt sig till övriga världen. När vi startade för ett par år sedan fanns vi inte i en internationell butik. I dag säljer 1500 kunder i runtom världen våra kläder i butik.

Hittills har Cheap Mondays tydligast kommunicerade konkurrensfördel varit det relativt låga priset för ett par designade jeans.

– Vi konkurrerar med de stora butikskedjornas egna märken, runt 500 kronor. Och i butiken hittar kunden oss bredvid varumärken som är tio gånger dyrare, säger Adam Friberg.

Cheap Mondays varumärkesresa i medierna påminner starkt om den som Filippa K påbörjade för tio år sedan. Som pigg uppstickare på en konsumentdriven marknad för man ofta en smekmånad i medierna.

Och en av de främsta anledningarna till Cheap Monday inte behövt köpa medieutrymme är att man i medierna omväxlande stått som exempel på unga svenska entreprenör, snabbväxare och ledande designers.

Företagets designer Örjan Andersson är den som oftast har företrätt Cheap Monday utåt. Hans hemvävda uppenbarelse är en korsning mellan en riksspelman och programledaren Bengt ”Polo” Johansson, som spelade Gustav Vasa i tv på 70-talet.

Enligt Adam Friberg växer Cheap Monday just nu snabbast i Frankrike och Spanien. Men även om Cheap Monday nått stora försäljningsframgångar är steget upp till exempelvis Diesels volymer stort.

– Vi tänker inte i termer av storlek, men når vi upp till Diesels nivå är det förstås bra.

Samtidigt finns risker med att växa. Ett alltför snabbt spritt varumärke kan göra att man tappar kärnan av early adopters som betraktar varumärket som sitt.

Ett sätt förhindra det är att ständigt lansera nya modeller, en metod som till exempel mobiltelefonbranschen drivit till förfinig.

– Vi jobbar också extremt mycket med att förändra oss, säger Adam Friberg. I år pumpar vi ut 230 varianter av byxor, de är fler än de flesta av våra konkurrenter. Och vissa kollektioner lägger vi ned ”för tidigt” sett kommersiellt perspektiv.

– Nu utökar vi också våra varumärksregistreringar inom massor av områden. Senaste delen är home collection, som innefattar allt från glödlampor till mobiltelefoner. Du måste hela tiden tänka ett par år framåt när du planerna ditt varumärkes framtid. Just varumärkesskydd är en av de större investeringarna som vi har tagit.

Hur ofta får ni förfrågningar om uppköp?
– Det händer.

Ekonomiskt verkar ni inte ha några problem att stå på egna ben?
– Vi har siktar på högre marginaler än de flesta andra. Vi har också förmånliga avtal med våra leverantörer som innebär att vi inte betalar varan förrän kunden har gjort det.

Läs mer om den svenska jeansmarknaden och den nya färska trankningen av jeansmärkena i morgondagens pappersupplaga av Resumé.

Läs även: Cheap Monday gör guldbyxor åt Spendrups

Peter Willebrand

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.