Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Chipotles pr-kris i USA jämförbar med Volkswagens

Publicerad: 15 December 2015, 09:02

Att Volkswagen befinner sig i blåsväder är vida känt. Att den hajpade matkedjan Chipotles pr-kris har gått obemärkt förbi i Sverige där varumärket inte verkar.


Utsläppsskandalen har gjort 2015 till ett svart år för tyska biljätten Volkswagen. Men även Chipotle Mexican Grill, vars marknadsföring år för år rosas i branschpressen, skulle nog vilja få året överstökat. Enligt AdAge kommer pr-kriserna för företagen att hålla i sig lång in på nästa år.

Volkswagen, vars fusk med utsläppsmätarna uppdagades i september, såg värdet för kundperception sjunka från 10 till -50 den andra oktober, enligt siffror från Yougov. I förra veckan hade företaget hämtat sig något med ett värde på -24. Chipotle som lider av att flera sjukdomsfall har kunnat kopplas till deras mat hade också ett värde på tre innan krisen startade som lägst hade företaget ett värde -26 och i förra veckan låg siffran på -13 enligt Yougov.

Givetvis är skandalen mer färsk vilket påverkar siffrorna. Så sent som i förra veckan blev 141 studenter i Boston sjuka efter att ha ätit på en av kedjans restauranger. I början av oktober insjuknade 47 personer av samma anledning och i november minskade Chipotles försäljning med 16 procent. Motsvarande siffra för Volkswagen var en minskning med 25 procent.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.