Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Christina Salibas sanning

Publicerad: 19 Maj 2016, 11:55

Christina Saliba intervjuas i veckans nummer av Resumé.

Foto: Kristina Sahlén

Hon har coachat prinsen och Camilla Läckberg, fått sparken från Prime och anklagats för att bedriva ett skräckvälde. För Resumé berättar Christina Saliba om sina misslyckanden och varför branschen måste förändras.


Ämnen i artikeln:

Christina SalibaMindmakers PR

På väggen bredvid hennes skrivbord hänger en tavla med tillropet "Get shit done". Nog har Christina Saliba fått saker gjorda.

Hon har, bland annat, varit en av Sveriges yngsta kommunpolitiker, arbetat för en amerikansk presidentkandidat, varit delägare och creative director på pr-byrån Prime och vd för McCann Relations.

Nu är hon ägare till kommunikationskoncernen Berntzon Bylund Saliba – där reklambyrån Berntzon Bylund, pr-byrån Mindmakers PR, eventbyrån Wonderland och den sociala medier-specialiserade byrån Social Minds ingår.
– Jag har byggt fem bolag från noll och ändå blir jag alltid omnämnd som pr-drottningen, pr-konsulten eller pr-kvinnan. Inte en jävel kallar mig för en företagsledare eller stor entreprenör, som en del branschkolleger som har byggt ett bolag, säger hon och tillägger:
– Men så är jag också kvinna.

Om du inte är nöjd med den offentliga bilden av dig själv kanske du kan ta hjälp av en pr-konsult?
– Poäng! Men du förstår vad jag menar. Kvinnor döms hårdare.

Det är i kulisserna vi är vana att se Christina Saliba. Hon har framgångsrikt lotsat Camilla Läckbergs deckar­imperium och varumärke till miljoninkomster och placerat henne i både "Let's dance" och på Max hamburgermenyer. Christina Salibas beundrare lyfter fram just den här sidan av hennes kommunikationsbegåvning. Hon ser hur två varumärken kan dra nytta av varandra. Max stärkte sin position bland barnfamiljer och Camilla Läckbergs barnböcker kom ut i en ny kanal.

Christina Saliba orkestrerade också prins Carl Philips resa från medieskygg dyslektiker till folkkär prins med självdistans.
– Det var Christinas idé att prinsen skulle vara med i David Hellenius talkshow. David hade häcklat prinsen i "Hey baberiba" och prinsens reaktion var naturlig. Han ville inte medverka i en talkshow som leddes av en person som hade varit taskig mot honom. Men Christina gav sig inte. Hon förklarade att det här är ett tillfälle att förändra bilden av honom och få möjlighet att lyfta ett allvarligt budskap genom att prata om dyslexi, säger en person som var inblandad i processen.

Källan menar att bearbetningen, som pågick i flera veckor, är ett av flera exempel där Christina Saliba står upp för sina idéer mot sina uppdragivare.
– Många konsulter i vår bransch lyssnar för mycket på kunden och viker ner sig för lätt. Sedan blir kunden sur i efterhand för att effekten av en kampanj blir för låg. Christina tar inte ett nej. Det är oftast en styrka, men kan förstås också vara påfrestande, säger källan.

Om samarbetet med hovet vill Christina Saliba inte prata:
– Jag har aldrig kommenterat det och kommer aldrig att göra det heller.

Sugen att läsa fortsättningen på den stora intervjun? Teckna en prenumeration på Resumé här!

Markus Wilhelmson
red@resume.se

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.