Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration
PR
Publicerad: 16 april 2008, 06:15
Coca-Cola har fått kritik av tibetanska munkar för att företaget sponsrar OS i Peking. Nu hävdar kinesiska nationalister att Coca Cola stöder tibetanska munkar.
”From now on I will not touch this shitty product”, skriver den populära sajten Tianya som en reaktion på en här Coca-Cola-annonsen. Läskjätten har nu tagit bort annonsen.
Hur den amerikanske läskedryckstillverkaren än vänder sig blir det fel. Nu hävdar Coca-Cola i et officiellt uttalande att man är en opolitisk organisation.
Men företaget sponsrar den olympiska elden som nu förs över världen under högljudda protester. Ett inte särskilt politiskt korrekt sponsorprojekt.
Bland annat har munkar i det ockuperade Tibet varit upprörda över Coca-Colas agerande.
Men det räcker inte. Kina har samlats inför omvärldens protester och nu har kinesiska nationalister hittat en annons från Tyskland där tibetanska munkar åker berg och dalbana med rubriken Make it real. På flera kinesiska bloggar har det tolkats som ett stöd för Tibet och nu uppmanas det till bojkott av Coca-Cola.
”From now on I will not touch this shitty product”, skriver den populära sajten Tianya.
Därför tvingades Coca-Cola att göra ett officiellt uttalande i kinesiska Global times. Där påpekar man att annonsen var från 2003 och uppmanade folk att göra något annorlunda och kul.
”Vi beklagar att den här gamla annonsen blivit missförstådd av några kinesiska bloggare som inte känner till bakgrunden. Vi respekterar de kinesiska konsumenternas känslor och den gamla annonsen på järnvägstationen i Bremen har nu plockats ned.”