Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Cohn & Wolfe släpper kunder till uppsagda medarbetare

Publicerad: 19 november 2012, 12:02

Marta Karlqvist.

Foto: Resumé.

Cohn & Wolfe ger medarbetarna på det nerlagda Göteborgskontoren möjligheten att få ta med sig sina kunder när de tvingas lämna byrån. Vd Marta Karlqvist förnekar också uppgifter om att WPP ska ha stoppat en försäljning av kontoret i Göteborg till några av de tidigare medarbetarna.


Ämnen i artikeln:

Marta KarlqvistCohn & WolfeWPP

– Vi tittar just nu på möjliga lösningar för de olika kunderna. Det är  viktigt att dessa blir så bra som möjligt. Finns det ett intresse från  kunderna och någon tidigare medarbetare att fortsätta jobba tillsammans  så har jag inget emot det, säger Cohn & Wolfes Sverigechef Marta  Karlqvist.

Att medarbetare som tvingas lämna en byrå får ta med sig sina kunder är  mycket ovanligt men kanske delvis kan förklaras med att verksamheten i  Göteborg haft ett något annat fokus än den i Stockholm.

Marta Karlqvist kan inte svara på om någon ännu har nappat på  erbjudandet, eller vilka kunder som byrån har haft i  Göteborg. Verksamheten upphör per den 30 december i år och därefter  kommer Cohn & Wolfe i Sverige inte göra anspråk på eventuella nya  samarbeten, trots att Marta Karlqvist varit vd även för  Göteborgskontoret.  

– Det viktigaste från mitt perspektiv är att vi hanterar denna situation  på bästa sätt både för medarbetare och kunder, ingenting annat.

Hon uppger också att beslutet är lokalt, i samråd med Cohn & Wolfes globala ledning men utan lokal inblandning från ägarbolaget WPP.
Men enligt  uppgifter till Resumé ska en policy från den brittiska reklamkoncernen  förhindrat en möjlig försäljning av kontoret i Göteborg till några av de  medarbetare som har jobbat på byrån, som var intresserade av att  fortsätta verksamheten i nytt namn.

Men uppgifterna om en sådan affär tillbakavisas helt av Marta Karlqvist:

– Nej. Det stämmer inte alls. Vi har inte fått något bud på bolaget och det finns inte heller, vad jag vet, något förbud inom WPP, i det fall det hade funnits ett erbjudande. Tidigare har man inom WPP ibland behållit verksamheter för att hålla uppe omsättningen, av börsmässiga skäl.

– Det hade bara varit positivt för oss med ett erbjudande om att köpa  verksamheten i Göteborg. Men något sådant erbjudande har aldrig funits.  Det vill jag vara tydlig med, säger Marta Karlqvist.

Fredrik Hazén

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.