PR
Cohn & Wolfe vinner Nokia
Publicerad: 7 maj 2013, 08:45
Marta Karlqvist, vd på Cohn & Wolfe.
Foto: Pressbild.
Nokia har bytt global PR-byrå från Next 15 till Cohn & Wolfe. Cohn & Wolfes Sverige-vd Marta Karlqvist räknar med att utmana Apple på allvar: – Det känns inte direkt som något statement att ha en iPhone längre, säger hon.
KB
Karl-Johan Byttner
Holmes Report rapporterar att mobiljätten Nokia har bytt global pr-byrå från Next 15 till Cohn & Wolfe.
Pitchen kom mindre än två år efter att Next 15-firmorna Bite och Text 100 hanterat Nokias PR i Nordamerika, Storbritannien samt företaget globala kommunikation från huvudkontoret i Finland.
Cohn & Wolfes arbete drar igång på måndag. Initialt fokus ligger på att stödja de lokala marknaderna i USA, Storbritannien, Sverige och Finland för att därefter expandera pr-arbetet till ytterligare marknader.
Cohn & Wolfes Sverige-vd, Marta Karlqvist, gläds över uppdraget:
– Det känns verkligen kul. Jag tror att Nokias samarbete med Microsoft blir en riktig vinnare, säger hon.
Hon menar att Nokia befinner sig i en utmanarposition i förhållande till Apple, men att det finska telekombolaget har knappat in på sistone.
Det är ingen David mot Goliat-kamp ändå?
– Haha, nej det kan man ju inte säga.
Hon tycker verkligen att Nokia har knappat in gentemot Apple på sistone:
– Det känns inte som ett statement att ha en iPhone längre, säger Marta Karlqvist.
Hon har inte några detaljer om vad Cohn & Wolfe ska inleda sitt arbete med.
Nokias kommunikationschef Susan Sheehan gav följande kommentar till Holmes Report angående byråbytet:
– Nika is a company that has been through quite a bit of change in our business and business strategy. We have some great products to bring to market and we were looking for a firm with expertise in consumer and marketing communications.”
Cohn & Wolfe i USA arbetar redan med Nokias marknadsteam efter en pitch förra året.
Cohn & Wolfes koncernchef Donna Imperato glöds över det utökade uppdraget:
– This was a cross-practice win involving our technology, digital, branding and insights and lifestyle marketing teams who look forward to partnering with Nokia on achieving their business goals, säger hon till Holmes Report.
Resumé har sökt Nokias Skandinaviske kommunikationschef Edvard Bergström.