Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Söndag25.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Comeback för ”pins” – tack vare Hillary Clinton

Publicerad: 4 Augusti 2016, 08:50

Ett urval av Hillary Clintons knappar.

Foto: Hillary Clintons shop

Hillary Clinton har med pins markerat en ny våg av kreativitet i politisk design. 45 knappar har designats för att fira den historiska utnämningen.


Ämnen i artikeln:

USAPresidentPresidentvalet 2016Hillary ClintonKampanjPR-strategiDonald Trump

Kampanjknappar är ett hemligt vapen i Hillary Clintons presidentkampanj. Inför utnämningen bjöds designers in för att dekorera knappar. De fick bara en uppmaning: Gör det enkelt.

– Dessa knappar är för Hillary Clinton, inte mot Donald Trump eller någon annan, säger Scott Stowell, på designstudion Open i New York, till Wired.

Totalt finns 45 kampanjknappar av välkända konstnärer och grafiska designers. Wired beskriver det som ett nytt sätt att vara kreativ i politisk design. Samtliga knappar kan dessutom beställas online.

– Variationen av stilar öppnar ut Hillarys varumärke, säger Ellen Lupton, på Cooper Hewitt.

Knappar i sig är inget nytt under amerikanska presidentkampanjerna. Redan under George Washingtons tid på 1700-talet så delades knappar ut med hans initialer. I racet mellan Richard Nixon och Hubert Humphrey pågick Vietnamkriget – då skulle knapparna visa symboler med fred och duvor.

Julia Lundin

Redaktör Resumé Insikt

julia.lundin@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.