Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag28.03.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Coronakrisen tvingar Perfect Day till omorganisering

Publicerad: 19 Mars 2020, 14:00

Coronavirusets spridning sätter marknadsföringsbranschen under press. Nu tvingas Perfect Day till en omorganisering. ”Det är jättetråkigt för alla”, säger vd Karolina Roslund till Resumé.


Ämnen i artikeln:

CoronavirusetPerfect Day

Många svenska företag drabbas just nu ekonomiskt av det nya coronavirusets utbrott. Enligt ny statistik från Arbetsförmedlingen som SR rapporterar om är den varselvåg som nu drar fram lika stark som under finanskrisen 2008. 

Som exempel permitterar SAS 10 000 anställda, Stena Line varslar 950, Petter Stordalens hotellkedja Nordic Choice Hotels varslar 7 500 och Svenska Mässan varslar 300. Av allt är döma är fler varsel att vänta framöver. 

Även bolag inom marknadsföringsbranschen pressas hårt av situationen. När Resumé tidigare i veckan hörde av sig till marknadsavdelningar inom särskilt utsatta branscher blev det tydligt att stora besparingar är att vänta. Många lägger om eller pausar sin marknadsföring helt och drar ner på sina medieinvesteringar. 

Nu tvingas Hannah Widells och Amanda Schulmans bolag Perfect Day Media till en omorganisering på grund av coronaviruset. 

– I korthet kan jag säga att Perfect Day hade en mycket bra start på året med hög tillväxttakt. Nu behöver vi dra ner på den tillfälligt på grund av corona och tyvärr omorganisera. Det är jättetråkigt för alla, säger Perfect Days vd Karolina Roslund i ett mejl till Resumé. 

LÄS MER: Simon Sjögren har lämnat Perfect Day

Exakt vad omorganisationen innebär vill Karolina Roslund inte uppge, men Julia Frändfors som hade en roll som editor på bolaget och som utgör ena halvan av Perfect Day-podden ”Daddy Issues”, har gått ut på sociala medier och berättat att hon blivit av med jobbet. Karolina Roslund vill i nuläget inte säga hur många fler medarbetare som berörs. 

– Jag vill dock inte kommentera enskilda personers reaktioner på en jobbig situation. Vill däremot understryka att vi följer alla lagar och regler. Vi försöker dessutom vara så flexibla och tillmötesgående vi kan med våra anställda i denna svåra situation, fortsätter Karolina Roslund i mejlet. 

Perfect Day har ett skakigt 2019 bakom sig, då bolagets salongsverksamhet försattes i konkurs. Samtidigt genomförde koncernen en omstrukturering som innebar att klädvarumärket Daisy Grace, som tidigare delat plats i koncernstrukturen med skönhetssatsningen, omvandlades ett renodlat bolag. Samtidigt valde den dåvarande storägaren Bonnier Ventures att dra sig ur verksamheten. 

Amanda Törner

Reporter

amanda.torner@resume.se

Ämnen i artikeln:

CoronavirusetPerfect Day

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.