Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag12.08.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Creative director bestiger berg för att samla in pengar

Publicerad: 14 Augusti 2014, 11:03

Pär Pärsson under tidigare bergsbestigning i Wales

Till vardags är Pär Pärsson partner i YouMe Agency och creative director på Diplomat. I helgen bestiger han Skottland, Wales och Englands högsta berg. Detta för att samla in pengar som ska betala examensavgifter för 250 flickor i Kongo.


Ämnen i artikeln:

Youme AgencyDiplomat CommunicationsDiplomat

På lördag och söndag kommer Pär Pärsson tillsammans med en vän försöka gå upp på Skottlands, Englands och Wales högsta berg inom 24 timmar. Detta i ett försök skapa uppmärksamhet för skolflickors situation i Kongo.  

Pär Pärsson har stött ett projekt i Kongo under många år genom en organisationen Friends of Butoke. Genom månadssponsorer har de kunnat hjälpa till att bygga upp och driva både ett barnhem och en skola.

Senaste stora projektet som de lyckades genomföra var att iordningställa brunnar så att närmare 80 000 boende i trakten runt barnhemmet har och rent dricksvatten.

Förutom att skänka pengar bidrar Pär Pärsson med att hjälpa till med kommunikation. En gång om året gör han tillsammans med sin vän ett mindre äventyr där de ber människor i sin närhet ställa upp med ett bidrag, som inte går till deras resa utan till barnen i Kongo.  

Pengarna ska se till att 250 flickor kan få sin examen. I Kongo måste alla barn som har gått ut skolan, betala 25 dollar för ett examensintyg.

– Det låter inte som så mycket pengar, men det är ett extremt fattigt område. Och om det finns fler barn i familjen, så prioriteras oftast, tråkigt nog, pojkarna framför flickorna, skriver Pär Pärsson i ett mejl till Resumé.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.