Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Dags att tipsa om Årets lobbyist

Publicerad: 23 mars 2009, 14:48

Vem blir Årets lobbyist 2009? Det avslöjas under årets mest lobbyistintensiva vecka, Almedalsveckan på Gotland. Innan dess ska juryn ha gjort sitt val. Men redan nu är det dags att komma med din nominering!


Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist

Johan Thor, GlaxoSmithKline utsågs till Årets lobbyist ifjol.

Årets lobbyist koras under Almedalsveckan. Det är trettonde gången Resumé delar ut utmärkelsen Årets lobbyist.

Vem det blir avgörs av en namnkunnig jury, med bred erfarenhet från politikens och påtryckarnas värld. I jurun ingår Kerstin Brunnberg, tidigare SR-chef och nu ordförande i Statens Kuturråd, Håkan Juholt, riksdagsledamot och tidigare biträdande partisekreterare i socialdemokraterna, Frida Johansson Metso, ordförande i Liberala Ungdomsförbundet, Ann-Therése Enarsson, vd för Systembolagets IQ-initiativ och själv Årets lobbyist 2004 och Viggo Cavling, chefredaktör för Resumé.

Under förra årets Almedalsvecka pågick en intensiv diskussion om FRA-lagen. Nyligen antog riksdagen Ipredlagen om fildelning, men proteststormen var denna gång inte alls lika påtaglig. Beror det på att Antipiratbyrån och Henrik Pontén agerat skickligt som lobbyister?
"Jag vill inte jaga en hel ungdomsgeneration", sade Fredrik Reinfeldt i en partiledardebatt före valet om lagar mot fildelning. Men den 1 april börjar Ipredlagen gälla.

Björn Wellhagen, lobbyist på Sveriges Byggindustrier, har i många år drivit frågan om att göra svarta jobb vita genom ett avdrag för reparationer och ombyggnad. Nu har Byggindustrin nått resultat genom det husavdrag som regeringen föreslog i förra veckan.

Alexandra Charles har sedan 1998 drivit 1,6 miljonerklubben som ställer krav på mer resurser och forskning om kvinnors hälsa. Nu har de också skaffat en lillasyster i 2,6 miljonerklubben.

Raoul Grünthal har som vd för Svenska Dagbladet med hjälp av Kreab lyckats vända regeringens plan att avskaffa storstadsstödet - vilket är värt 50 miljoner per år för SvD.

Eller är Årets lobbyist någon som varit helt central för att få centern att svänga i fråga om kärnkraften?

Vem som blir Årets lobbyist avslöjas på kvällen torsdagen den 2 juli under Almedalsveckan. Men vem har gjort det mest effektiva påtryckararbetet under hösten 2008 och våren 2009? Vi vill ha ditt förslag!

Skriv lite om personen eller organisationen, och vilka resultat kampanjen gett.

Skicka din nominering omedelbart - eller senast 10 juni - till: lobbyist@resume.se.

Fakta: Årets lobbyist

Vad är en lobbyist?
I vår definition är lobbyisten en påtryckare som försöker driva fram beslut som är gynnsamma för dem själva eller deras uppdragsgivare. Lobbyisten kan vara enskilda medborgare, organiserade intressen eller grupper såväl som ett företag. Årets lobbyist bör ha agerat i en avgränsad fråga, och dennes agerande bör ha lett till någon form av resultat, i form av politiska beslut eller direkta utfästelser om beslut.

Tidigare vinnare:
1996 Helena Karlén, Ecpat – Kampanjen mot barnporr
1997 Martin Borgs, Kampanjen Rör inte min radio
1998 Henrik Westander, Svenska Freds kampanjer mot vapenexport
1999 Jonas Birgersson, Framfab/Bredbandsbolaget för uppmärksamhet runt bredbandsutbyggnad
2000 Anders Selin, RFSL, för partnerskapslagen
2001 Lars Gunnar Tannerfors, Svenska Vägföreningen, kampanj för infrastruktursatsning
2002 Hugo Andersson, Yrkesfiskarna, kampanj mot torskfiskestopp
2003 Theodor Paues, Svenskt näringsliv, kampanj för arbetskraftsinvandring
2004 Ann-Therése Enarsson, generalsekreterare för A Non Smoking Generation, kampanj för rökfria krogar
2005 Sören Sehlberg, MHF, för kampanjen för alkolås
2006 Almegas Ulf Lindberg och Irene Fällström, för kampanjen för skatteavdrag för hushållsnära tjänster
2008 Johan Thor, GlaxoSmithKline som genom klassisk lobbying drev fram att alla flickor i 12-årsåldern ska erbjudas vaccinering mot livmoderhalscancer.

Janne Sundling

Ämnen i artikeln:

Årets lobbyist

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.