Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

fredag07.05.2021

Kontakt

Annonsera

E-tidning

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Dags att utse Årets lobbyist 2012

Publicerad: 5 november 2012, 10:19

En jury avgör vem som blir Årets lobbyist 2012, i den ingår: Claes de Faire, Sofia Arkelsten, Jan Larsson, Jenny Madestam samt Johan Thor.

Foto: Andreas Elgstrand.

Dataspelsbranschen som fick bort dubbelmoms på appar, Sjuksköterskeupproret "Inte under 24 000 kronor", lobbygruppen bakom Ostlänken, Villaägarna gatukostnadsjakt eller Saab som ser ut att få Sverige att binda sig för ytterligare 40-60 nya JAS-plan. Det är några av dem som kan bli Årets lobbyist 2012. Vem eller vilka som är årets främsta lobbyister avslöjas onsdagen den 14 november.


För sextonde gången utser Resumé Årets lobbyist. Förra året blev det  hotell- och restaurangföretagarna SHR (numera Visita) och  cateringföretagaren Mats Eriksson som vann för kampanjen för sänkt  restaurangmoms. En fråga som fortfarande står i centrum för politiska  debatten, trots att momsen sänktes den 1 januari i år.

I juryn som utser Årets lobbyist 2012 sitter Sofia Arkelsten, tidigare  partisekreterare M och i dag ordförande i riksdagens Utrikesutskott, Jan  Larsson, kommunikationsdirektör Nordea och tidigare statssekreterare  hos Göran Persson, Jenny Madestam, statsvetare på Stockholms universitet  och krönikör i Expressen, Johan Thor, ny som vice-president, European  Government Affairs och chef för GlaxoSmithKlines Brysselkontor, utsedd  till Årets Lobbyist 2008 och Claes de Faire, chefredaktör Resumé.

Det här är några av kandidaterna som funnits på juryns bord:

Per Strömbäck, talesperson för Dataspelsbranschen, för hans arbete med  att avskaffa dubbelmomsen på appar. Företag som utvecklade appar  betalade moms både i utvecklingslandet och försäljningslandet.  Dataspelsbranschen fick Skatteverket att ta bort dubbelbeskattningen.

• Villaägarnas kampanj för att få bort kommunernas gatukostnadsavgifter. Villaägarna har i en kampanj visat att villaägare kan drabbas av  gatukostnader på 100 000-tals kronor. Nu ser en statlig utredare över  systemet.

Ulrika Blumfelds och Sjuksköterskeupproret "Inte under 24 000 kronor". Löneupproret fick tusentals nyblivna sjuksköterskor att säga nej till tjänster som ger mindre än 24 000 kronor i månaden.

• RFSL och HBT-rörelsen för kampanjen att få bort steriliseringstvånget för personer som byter kön. Under 2012 tog riksdagen beslut att tvånget försvinner nästa år.

•  Lärarnas Riksförbund för kampanjen att återförstatliga skolan. Efter flera års intensivt lobbyarbete från LR har regeringen nu tillsatt en utredning som ser över huvudmannaskapet i skolan.

• Kampanjen för Ostlänken genom lobbybolaget Nyköping-Östgötalänken AB. Alliansregeringen kom i augusti med beskedet att Ostlänken ska börja byggas 2017 för att stå klar senast 2028.

• Saab som ännu en gång tycks få igenom en ny svensk JAS-order.
Redan nu finns en politisk majoritet bakom att investera i en ny  JAS-version och binda sig att köpa in 40-60 plan till flygvapnet, trots  att riksdagen 1997 markerade att beställningen av delserie 3 skulle bli  den sista gången staten involverade sig i utveckling av ett svenskt  stridsflygplan.

Lena Holm, generalsekreterare Majblomman för kampanjen för barnglasögon Regeringen har beslutat kartlägga landstingens stöd till glasögon för  barn, Majblomman har drivit frågan om att många barn tvingas avstå från  glasögon.

• Lobbygruppen Spårvagnsstäderna. Efter att ha varit en i stort sett död kollektivtrafiklösning upplever  spårvägen ett starkt uppsving. Spårvagnsstäderna har agerat stark  lobbygrupp för att lansera spårvägslösningar i svensk kollektivtrafik.

• Alkoholpolitiskt Forum och IOGT för motstånd mot gårdsförsäljning av vin och öl. Svenska vinodlare med tungt understöd av LRF har i flera år drivit  frågan om att gårdsförsäljning av vin och öl ska tillåtas i Sverige. En  utredning lade ett förslag om gårdsförsäljning 2010. Sedan dess har en  aktiv nykterhetslobby skapat en politisk låsning där det i praktiken är  omöjligt att i dag lägga ett förslag.

Vem som vinner avslöjas på ett event som Resumé ordnar den 14 november. Här kan du anmäla dig till eventet.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.