Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Dahlheim & Sjöqvist vinner VM i PR för andra året i rad

Publicerad: 18 juli 2013, 06:11

Dahlheim & Sjöqvist har vunnit ett guld i den prestigefyllda globala PR-tävlingen IPRA Golden World Awards. Som första svenska byrå någonsin har de vunnit priset två år i rad.


Det krativa greppet att använda en pjäs i PR-syfte landande Dhalheim & Sjöqvist guldet i IPRA Golden World Awards.

Med kampanjen Play for Young Women's Health! lyckades ResMed nå ut till ett traditionellt sett mycket svårarbetat segment - unga kvinnor.

En undersökning från Umeå Universitet visade på att 25% av unga svenska kvinnor lider av sömnapné, en dold folksjukdom. För att på ett informativt men ändå lekfullt sätt sprida information och kunskap om sömnapné så satte Dalheim & Sjökvist upp en pjäs, "Sömnig i Stockholm"  på Playhouse Teater i Stockholm.

Till pjäsen bjöds unga kvinnor in att delta i pjäsen och vara med att skriva manus. Skådespelarna bestod av unga kvinnor, läkare, professionella skådespelare samt ambassadörer och riktiga patienter. Unga kvinnor kunde även prova om de var utsatta för sömnapné.

Kampanjen fortsatte online genom att vi pjäsen las ut på Spotify. På så sätt spreds budskapet viralt.

Samtidigt startade vi ett stipendium - Det stora svenska apnéstipendiet. Alla biljettintäkter och royalties från spelningar på Spotify går oavkortat till stipendiet och vi har på så sätt lyckats garantera informationsspridning för kommande generationer.

Kampanjen vann som enda svenska bidrag det amerikanska priset Silver Anvil Award of Excellence i PRSA:s (Public Relations Society of America) Silver Anvil Awards 2013 och nominerades även i Sabre Awards.

– Vi på ResMed är oerhört glada över att kampanjen har gett så bra resultat, säger Helena Lundhammar, marknadschef på ResMed Sweden AB. Kampanjen gav oss det vi behövde för att direkt nå en av våra viktigaste målgrupper

Kampanjen får pris för sin goda planering, forskning och genomförande som ledde till att sömnapné uppmärksammades både i media, genom våra samarbetspartners i projektet och hos politiker, specialister & beslutsfattare som deltog på premiären. Att sätta upp en teaterpjäs om hur sjukdomen drabbar i vardagen och rentav kan utsätta både den sjuke och omgivningen för livsfara är ett nytt sätt att belysa sjukdomen sömnapné. Att sedan ta ut teaterpjäsen på Spotify och andra sociala medier stärkte kampanjen ytterligare och gjorde att vi kunde uppnå en makalös spridningseffekt!  – och genom att kampanjen var så innovativ och anpassad till mottagarnas förutsättningar blev den ett perfekt uttryck för de egenskaper vi vill att varumärket ResMed ska stå för.

Krister Berntsson

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.