Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Dansk PR-byrå blockerade journalist för kunds räkning

Publicerad: 15 januari 2013, 16:01

Peje Emilsson: Har aldrig hör talas om något liknande

Svensk PRs nestor Peje Emilsson är förvånad över den danska PR-skandalen där en byrå betalades av DSB för att binda upp en kritisk journalist. – Jag har aldrig hört talas om något liknande, säger han.


Den danske frilansjournalisten Lars Abild hade inget emot att göra jobb för PR-firman Waterfront Communications. Föga anade han att PR-firman hade en helt annan anledning att anlita honom, än hans journalistiska färdigheter.

Det var i själva verkte det statliga danska tågbolaget DSB som betalade PR-byrån för att blockera Abild och hindra honom från att granska företaget.

Det hela uppdagades när Danmarks radio kom över mejlväxling mellan en av DSBs direktörer och Waterfront.

– Hela affären verkar naivt skött, säger Peje Emilsson på Kreab. Det känns väldigt oprofessionellt.

Peje Emilsson, som jobbat med PR sedan 70-talet, har aldrig hört talas om något liknande.

– Det fanns en tendens för tio år sedan, att en del blandade ihop sina roller som journalister och konsulter, säger han. Men det har mer eller mindre försvunnit nu. Det var framför allt de som höll på med bolagsanalyser som inte talade om att de konsultade för företagen de analyserade. Men i dag har fenomenet nästan helt försvunnit.

Och att anlita en PR-byrå för att blockera en journalist och hindra honom från att granska ett företag, ser han som mycket märkligt.

– Att tro att man i dag med internet och alla medieslag ska kunna stoppa en granskning genom att binda upp en enskild journalist känns väldigt långsökt, säger han. Visserligen fanns det företag förr om åren som band upp konsulter på små uppdrag, skrev exklusivitetsklausuler och hindrade dem från att jobba för konkurrenter, men det här är ju något helt annat.

Och han är inte ensam om att ta avstånd från DSBs och Waterfronts metoder. Morten Grøn, ordförande i danska branschorganistationen Public Relations Branchen, finner hela affären "chockerande".

– Jag har aldrig upplevt något liknande. Det här kommer att få återverkningar gällande vårt arbete med etik, säger han till Danmarks Radio och påpekar samtidigt att Waterfront Communications inte återfinns bland branschnorganisationens medlemmar.

DSB har nu tillsatt en extern utredning för att reda ut begreppen i historien.

Krister Berntsson

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.