Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag20.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

"Där föll den sista bastionen"

Publicerad: 14 December 2010, 11:02

En epok fri från reklam går i graven. Nu säljer FC Barcelona ut reklamplatsen på tröjorna. Affären med Qatar Foundation uppges vara värd 150 miljoner dollar, motsvarande över en miljard kronor för fem år, enligt Catalunya Ràdio.


Foto: Scanpix.

Nike-sponsrade Barcelona har tidigare gått emot strömmen och ”skyddat” den klassiska klubbdressen från reklam, så när som på ett välgörenhetssamarbete med Unicef de senaste åren.

Men nu – om uppgifterna stämmer – blir det ändring till en kommersiell inriktning även när det gäller matchkläderna för den ekonomiskt hårt prövade mästarklubben.

Nyheten ger stort eko i fotbollsvärlden och det är ett kontroversiellt beslut. Det lär blåsa hårt kring den nye klubbpresidenten Sandro Rosell som nu väljer en ”förbjuden” väg för att lösa den ekonomiska krisen som delvis orsakats av minusaffären med Zlatan Ibrahimovic. Uefas nya "elitlicens" pressar klubbarna att ha ekonomin i balans.

”Nye presidenten Rosell behövde 5 månader för att göra något som ingen annan gjort på 112 år. "Barçatröjan”, twittrar SvD:s fotbollsreporter Johanna Garå.

”Skakad över uppgifter att FC Barcelona är på väg att sälja tröjan till något bolag från Qatar för 1,5 miljard. Där föll den sista bastionen”, twittrar TV4:s fotbollsreporter Olof Lundh.

Till Resume.se säger Olof Lundh:

– På sitt sätt är det oerhört trist. Barcelona har genom åren behållit den här ytan och gett den till Unicef, men aldrig tidigare sålt ut den. Det är en av delarna i det som varit klubbens historia och tradition. Att de nu ger efter är tråkigt. Men den ekonomiska krisen i klubben tvingar dem att göra den här affären.

Förra veckan fick Qatar fotbolls-VM och nu köper alltså Qatar Foundation reklamplats på Barcelonas tröjor.

Magnus Helander

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.