Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

Därför bröt McDonalds med Prime

Publicerad: 26 augusti 2010, 07:25

Hög svansföring, missnöje med massmedierelationerna och bristfälliga framgångar på PA-området. Det är de främsta orsakerna till att McDonald’s kastade ut Prime. Att JKL valdes beror också på att pr-profilen Pål Jebsen numera är JKL:are. Allt enligt insatta källor till Resumé.


Ämnen i artikeln:

McDonaldsPrime

truefalse

Ur Resumé nr 33.

I slutet av förra året stod klart att samarbetet med Prime­ bryts efter tre år. Då liksom nu hävdar McDonald’s kommunikations­direktör, Raymond Mankowitz, att man från början har varit över­ens om ett treårigt samarbete.

Nu hävdar källor till Resumé­ att treårsargumentet är en efterhandskonstruktion:
– Båda parter hade en tydlig ambition att jobba långsiktigt så det fanns inget om en viss tidsperiod i avtalet. Det handlar rätt och slätt om stort missnöje med Primes insatser, säger en insatt källa.

McDonald’s hade synpunk­ter på att Prime försökte få in mer tjänster än pr. Än viktigare­ var kanske att inte traditionella pr-tjänster som massmedie­relationer och public affairs höll måttet. Dessutom komp­licerades arbetet av förändringar i projektgruppen:
– Man får komma ihåg att McDonald’s arbetade med Burson-Marsteller i fjorton år, säger en källa till Resumé.

McDonald’s kommunika­tionsdirektör, Raymond Manko­witz, tillbakavisar ­Resumés uppgifter:
– Vi talar naturligtvis inte med medierna om vad som står i avtalet, men så mycket kan jag säga att en tre–fyraårsperiod är rimlig tid för att sedan utvärdera ett större samarbete, säger han.

Hur kommer det sig att ni väljer JKL? Det är ingen klassisk konsumentbyrå?
– Ingen byrå är bäst på allt, men många byråer behärskar flera discipliner. JKL är en av dem, säger han.
Enligt Resumés källa beror valet av JKL till stor del på att McDonald’s har haft mycket goda erfarenheter av att ­arbeta med pr-profilen Pål Jebsen, tidigare på Burson-Marsteller och numera på JKL.

Hur nöjda är ni med Primes krishantering efter ”Dokument inifråns” avslöjanden?
– Vi kopplar aldrig krishantering till enskilda dagar, utan vi utvärderar efter en längre tidsperiod, säger Raymond Mankowitz.

Varför var inte Prime med i pitchen?
– Det var något som vi gemensamt kom överens om, säger Raymond Mankowitz.
Primes pressansvarige Ham­­­pus Knutsson vill inte kommentera byråbytet.

Karl-Johan Byttner

Ämnen i artikeln:

McDonaldsPrime

Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.