Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Lördag31.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Därför krishanterande Arla med debattartikel i DI

Publicerad: 3 December 2015, 13:28

Gunnar Gidefeldt är kommunikationsdirektör på Arla.

Arla gick ut med en debattartikel där de berättar om en vidlyftig representationskultur i bolaget. Anledning: Uppdrag Granskning hade kommit över deras interna utredningsmaterial. – Det är klart att vi kände oss pressade att få ut informationen så fort vi kunde, säger kommunikationsdirektören Gunnar Gidefeldt.


Ämnen i artikeln:

ArlaKrishanteringGunnar GidefeldtDagens Industri

I går publicerade Dagens Industri en debattartikel av Arlas Sverigechef Henri de Sauvage där han gick ut med att bolaget spenderat allt för mycket pengar på bland annat alkohol.
"Pengar har spenderats på ett oansvarig sätt, bland annat i samband med representation" skrev han.

I dag berättar samma tidning att debattartikeln ska ses i ljuset av att Arla granskas av SVT:s Uppdrag Granskning. Bakgrunden är att mjölkpriset ligger på rekordlåga nivåer, vilket har tvingat många bönder att kasta in handuken. Samtidigt fördubblade Arla sitt bonusprogram under fjolåret till 115 miljoner kronor, samt lägger stora belopp på representation.

Arlas nytillträdda kommunikationsdirektör Gunnar Gidefeldt säger till Resumé:
– Vi satte igång ett utredningsarbete under 2014 kring bland annat policys och kostnadskontroll. Det var klart i våras. Under tiden har massor av åtgärder genomförts. Men en del av grundmaterialet som togs fram för att göra utredningen har hamnat hos Uppdrag Granskning. De har tagit del av underlaget kring hur vi jobbat och vad som måste förbättras. När vi förstod att de satt inne med det kändes det viktigt att få ut informationen först, säger han.

Enligt Gidefeldt var det i första hand viktigt att nå ut till ägarna – det vill säga bönderna som ingår i kooperativet.
– De fick informationen dagen innan debattartikeln gick ut. I artikeln berättar vi att det här är ett problem, inte bara för oss utan i hela branschen. Vi arbetar med vår kultur dagligen, men det är också en fråga som branschen bör ta ett grepp om. Samtidigt är det viktigt att poängtera: vi är inte slösaktiga som företag. Det är på vissa områden som kulturen inte har dragit jämt med det Arla vill stå för.

Varför gick ni ut brett om ni främst ville tala till bönderna?
– Det är ett statement av bolaget, ett sätt att adressera problemen samt att visa att det är en branschfråga.

Var det också ett sätt att skademinimera?
– Nja, men om information som vi har tagit fram hamnat hos någon annan finns det en risk att det kommer ut och uppfattas ägas av någon annan, i det här fallet grävande journalister. Vi ville vara före i informationsgivningen.

Den interna granskningen har tagits fram med hjälp av bland annat konsultfirman EY. Gunnar Gidefeldt vill inte berätta vilka pr-rådgivare som företaget eventuellt har använt sig av. Arla har bland annat jobbat med Diplomat.
– Jag kommenterar inte vilka vi samarbetar med.

Varför inte?
– Jag tycker inte att det är relevant. Det här är vad vi står för och inte någon annan. Det är ingen som berättar för oss vilken kultur Arla ska ha. Däremot är det bra att ha externa åsikter.

Det är i skrivande stund oklart när Uppdrag Gransknings program ska sändas.

Hur kom det sig att ni gick ut nu rent tajmingmässigt?
– Det är inte en enskild händelse som ligger bakom. Det är en del av längre process. Men det är klart att vi kände oss pressade att få ut informationen så fort vi kunde eftersom vi visste att informationen fanns någon annanstans.

Fredrik Thambert

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.