Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag18.02.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Därför nobbade McDonald’s fredspipan från konkurrenten

Publicerad: 27 Augusti 2015, 08:31

Burger King initierade ett samarbete med sin större rival och lanserade idén om en McWhopper. McDonald's tackade nej.


Ämnen i artikeln:

ReklamkampanjMcDonald'sBurger KingPR-strategi

Under onsdagen gick Burger King ut med helsidor i flera tidningar där de föreslår ett partnerskap med McDonald's i form av en McWhopper för att fira fredsdagen den 21 september. Annonserna fick stort genomslag i USA och flera tidningar har hyllat pr-strategin.

På en kampanjsajt lade Burger King ut sitt förslag som blandar Big Mac och Whoppers smaker och företagens logotyper. I planerna fanns också en popup-restaurang i Atlanta som skulle sälja specialburgaren.  Bakom Burger Kings initiativ stod sju byråer, däribland Alison Brod Public Relations. Den byrån skickade ut detaljer för samarbetet till reportrar under onsdagen vilket gav snabb spridning.

Men ingen kommer att få veta hur hamburgarhybriden skulle smaka eftersom McDonald's snabbt viftade bort konkurrentens hand. I ett öppet brev på nätet förklarade McDonald's vd Steve Easterbrook att varumärkena kunde "göra något större för att göra skillnad."

Eftersom det inte blir någon hamburgerkombo har den amerikanska branschtidningen AdWeek testat vad som händer om man blandar egenskaperna från Big Mac och Whopper.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.