Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag19.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

Därför ser vi en backlash för syftesdriven reklam

Publicerad: 23 November 2016, 15:32

Den senaste tiden har kritiker protesterat mot Audi, Unionen och Åhléns.

Det är knappast något nytt att värderingar som sprids i syftesdriven reklam inte tilltalar alla. Men de kritiska rösterna har sällan varit så högljudda som i dag.


Ämnen i artikeln:

Kakan HermanssonResumé InsiktAudiResumé Insikt Kommunikation

Kritiken mot syftesdriven reklam kan delas in i två läger: De som vänder sig mot de varumärken som inte lever upp till de värderingar som förmedlas, och de som inte alls delar värderingarna - och därmed knappast tycker att det är något för varumärket att leva upp till.

Den senare gruppen fick nyligen Audi att bryta samarbetet med Kakan Hermansson, och skapat minst sagt liv i luckan för Unionen, efter lanseringen av "mansplaining"-kampanjen.

Att högljutt protestera mot den syftesdrivna reklamens nya värderingar och samhällsförändringar har blivit en trend.

Drivkrafter
Désirée Maurd, medgrundare av Juno PR, drar paralleller mellan en röst på Donald Trump och kritik mot Kakan. Allt grundar sig i en värld fylld av oro, ökade ekonomiska klyftor och känslor av maktlöshet bland många människor. Samtidigt sitter en mediemaktelit i huvudstäderna som kommunicerar sådant som många inte kan relatera till, på ett språk som många inte förstår. Friktion är oundvikligt, som alltid, vid alla typer av förändringar.

Läs mer i nya Resumé Insikt Kommunikation. En prenumeration fixar du här.

Innehållet i veckans brev:

VECKANS RUBRIKER
Kvinnor i reklam och Sveriges Annonsörers källkritik

TREND
Backlash för syftesdriven reklam

SVAR FRÅN ...
Amanda Lindgren, vice vd på Edelman Deportivo

LÄSVÄRT
VR i Amsterdam, rebrandinglärdomar och Uber <3 Ikea

VECKANS
Utropstecken

Mårten Färlin

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.