Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

PR

"Därför ska du inte kommentera valet i dina sociala kanaler"

Publicerad: 9 november 2016, 11:42

Det kan vara frestande för varumärken att kommentera det amerikanska valet. Men det finns starka skäl att avstå, skriver Emma Blom.


Ämnen i artikeln:

Sociala medierEmma BlomSocial IndustriesDonald Trump

Donald Trump är USA: s nya president och media kokar. Det gjorde att vi imorse gick ut till alla våra kunder med rekommendationen att stoppa både publicering och annonsering i sociala kanaler. Dels för att valet är på allas läppar, vilket kan utlösa både irritation och ilska över innehåll som i jämförelse ter sig banalt, men också för att algoritmerna idag prioriterar det som är på allas läppar. Det kommer alltså bli både kostsamt och ineffektivt att annonsera idag och förmodligen även under de närmaste dagarna.

Vi förväntar oss dock att få se kommentarer kring det här från andra varumärken. I enlighet med ett slags "always-on"- strategi som bygger på att för att nå ut i sociala medier måste man hänga med när det händer. Det är dock inte alltid en bra idé. Därför har vi för både våra kunders och andras räkning tagit fram fyra tydliga argument för att INTE kommentera valet i USA idag överhuvudtaget.

1. Även om de flesta är överens om att Donald Trump är både ett överraskande och kanske ett skrämmande val av ny president i USA, så kan det vara för tidigt att gå ut med sammanfattande intryck och kommentarer. Det är mycket större risk att det slår tillbaka negativt eller blir ett förhållandevis blekt inlägg i en debatt som nu rasar.

2. Era konsumenter förväntar sig inte att ni ska kommentera valet, med få undantag. Idag är andra källor prioriterade.

3. Ni har inte rättigheterna till att droppa namn och använda det i er marknadsföring. Inte heller bilder, kommentarer sagda i officiella nyhetssändningar etc.

4. Tänk igenom om detta är en del av din strategi och hur det servar dina syften. Att hoppas bli viral i det här sammanhanget för att man ”taggar in i en rasande debatt” är långt ifrån alltid önskvärt och framför allt är det förmodligen svårt att härleda det till din övergripande strategi om hur ditt varumärke ska nå ut.

Att avstå från att kommentera och dessutom avhålla sig från att posta annat innehåll som just idag ter sig irrelevant, skulle jag säga är att vara ”always-on” en dag som denna!

Emma Blom, vd Social Industries

Björn Wallenberg

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.