Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Onsdag28.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

DDBs vice vd går till Friends

Publicerad: 28 Juni 2013, 08:04

DDB:s vice vd Ann Ystén tar jobb som marknads- och kommunikationschef på den ideella organisationen Friends.


Ämnen i artikeln:

FriendsDDB

– Det här blir en ganska stor förändring, men jag har  jobbat med reklam och marknadsföring i 25 år och hela tiden känt att jag velat hitta något som känns viktigt på ett annat plan, säger Ann Ystén.

Ann Ystén är civilekonom i grunden och har varit vice vd på DDB sedan David Sandström tog över som vd för ett drygt år sedan. Under sin karriär har hon jobbat bla som Marketing Director på Absolut Vodka, marknadschef på Pripps och som konsult med många starka varumärken som SAS, Coop och Vattenfall.

– Vi letade efter någon som är resultatdriven och som kan ta Friends till nya höjder och det har vi verkligen hittat i Ann, säger Lars Arrhenius, generalsekreterare på Friends. Det händer mycket på Friends och hon kommer att bli en nyckelperson när det kommer till att få ut budskapet om Friends och det vi gör.

Att gå från en av landets mest framgångsrika byråer till en ideell organisation innebär en stor förändring.

– Jag har varit på DDB i två omgångar, säger Ann Ystén. Först när det var en liten byrå i Gamla stan med 30 personer och sedan några år senare när den vuxit till 150. Men det är fortfarande en liten byrå i botten.

Det har blivit vanligare att ideella organisationer hämtar krafter från den kommersiella världen. Är det en trend?

– Jag vet inte om jag vill kalla det en trend, men det är inte längre "fult" för ideella organisationer att driva sina frågor på ett mer komersiellt sätt.
Jag vill använda min kunskap inom marknadsföring och kommunikation för att hjälpa Friends få ännu fler uppdrag i skolor och idrottsföreningar och på så sätt minska mobbningen bland barn och unga, säger hon. Jag har en kommersiell bakgrund men delar Friends värderingar och människosyn. Det tror jag kan vara en bra kombination när det kommer till att få ut våra budskap.

Kommer du att gå ner mycket i lön?

– Det är ingen hemlighet att ideella organisationer inte kan betala lika mycket som reklam- och konsult-världen. Men jag har inga barn att försörja och jag är inte speciellt girig.

Krister Berntsson

Ämnen i artikeln:

FriendsDDB

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.