Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera
Sök



PR

De är Sveriges tio starkaste varumärken

Publicerad: 20 Januari 2015, 14:28

Zlatan kan vara en bidragande faktor till Volvos positiva "buzz".

Volvo är Sveriges starkaste varumärke för andra året i rad, enligt undersökningsföretaget YouGov.


Ämnen i artikeln:

MichelinVolvoYougovClas OhlsonSamsungIKEAIcaGoogleAppleVolkswagenBlocket

Det är YouGovs årliga ranking av varumärken, kallad Brandindex, som placerar Volvo på första plats. De har undersökt vilka varumärken det pratades mest positivt om under 2014, alltså varumärkets buzz. Volvo toppar topp tio-listan.

YouGov mäter 280 varumärken och 160 intervjuer genomförs varje dag bland människor i Sverige som får ge sin uppfattning av olika varumärken. Parametern buzz innebär att människor får svara på om de hört något positivt eller negativt om varumärket ifråga genom media eller genom mun till mun-metoden.

Här är listan enligt YouGov:
(2013 års ranking visas inom parentes)

1. Volvo (1)
2. Ica (3)
3. Ikea (2)
4. Michelin (-)
5. Samsung (7)
6. Clas Ohlson (4)
7. Blocket.se (10)
8. Volkswagen (-)
9. Google (9)
10. Apple (-)

Yasmine Winberg

Redaktör Resumé Insikt

yasmine.winberg@resume.se


Dela artikeln:

Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.