Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag27.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De blir 48 miljoner rikare

Publicerad: 9 November 2011, 15:27

Brittiska Huntsworths köp av Sund Kommunikation är det näst största utköpet någonsin i den svenska pr-branschen. Affären har hittills gett de tre delägarna 48 miljoner kronor. Men 2013 kan de tre förvänta sig mer pengar. En trolig slutprislapp för Huntsworth är 80 miljoner.


Ämnen i artikeln:

HuntsworthSund Kommunikation

Den börsnoterade brittiska Hunts­worthkoncernen köpte 2009 den
svenska pr-byrån Sund Kommunikation. Hunts­worth hade sedan tidigare
verksamhet i Sverige genom Citigate och Trimedia.

Direkt vid köpet fick de tre delägarna Carl-Johan Wachtmeister, Leif
Andersson och Peter Eriksson 18 miljoner kronor att dela på.
Men avtalet innehöll också en resultatbaserad del. Under 2010
betalades ytterligare 30 miljoner ut till de tre.

För att lösa ut de tre del­ägarna fick det svenska ägar­bolaget
Citigate & Trimedia i Norden AB under 2010 ett ovillkorat
aktieägartillskott från Huntsworth på 48,2 miljoner kronor.

Fast slutbetalningen till de tre tidigare ägarna till Sund
Kommunikation är inte gjord. Även för 2011 och 2012 utgår en
resultatbaserad tilläggs­köpeskilling som betalas ut under 2013. Om
man räknar lågt med att ersättningen bara blir drygt hälften de här
två åren, jämfört med 2009–2010, hamnar man på ett slutpris för
Huntsworths köp av Sund på 75–80 miljoner kronor.

Sund Kommunikation startades av Carl-Johan Wachtmeister och Leif
Andersson i Malmö. Senare kom Peter Eriksson in i bolaget även som
delägare. När de sålde ägde Carl-Johan Wachtmeister och Leif Andersson
37,5 procent vardera och Peter Eriksson 25 procent.

Peter Eriksson har varit vd i svenska Grayling men lämnar i vår
bolaget. Leif Andersson lämnade redan i början av hösten.
Carl-Johan Wachtmeister som var vd i Sund tänker där­emot fortsätta
som styrelseordförande:
– Ja, jag har valt att vara kvar. Jag trivs och har fått större­
utrymme att jobba med våra trevliga kunder, säger han.
Resumés uppgifter om vad han och de övriga delägarna har tjänat på
affären med Huntsworth vill han inte kommentera. Affären har heller
inte inneburit någon inlåsning av de tre.
– Inte mer än i hur affären är konstruerad.
Sund hade uppnått ett läge där de började få svårt att fortsätta som
enskild byrå:
– Kunderna frågade alltmer efter hjälp också utomlands. Även om vi
tidigare fanns i ett lösligt nätverk (Worldcom) hade det på sikt
blivit svårt. Valet stod mellan att specialisera oss eller uppnå en
kritisk massa, vi valde det senare, säger Carl-Johan Wachtmeister.
– Den största skillnaden är att vi i dag har helt andra
internationella muskler. Vi tillhör en koncern med 1 000 konsulter och
70 kontor, och har stor nytta av kompetensutbytet och samarbetet inom
Huntsworth.
Planen nu är fortsatt tillväxt.
– Vi ska inte bli störst men skaffa oss en större position. Vi är
rankade som den mest strategiska byrån och ska utvecklas ännu mer med
strategiska tjänster, säger Carl-Johan Wachtmeister.

Janne Sundling

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.