Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Tisdag24.11.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De blir mångmiljonärer när ny eventjätte bildas

Publicerad: 28 Januari 2008, 10:08

Eventduon Ulf Mård och Anders Hagen blir mångmiljonärer när byrån Mårdhagen säljs till finska eventkoncernen Louder. Ulf Mård och Anders Hagen räknar med att få 15 miljoner kronor var inom en tre års period. – Men efter det äger vi 51 procent av företaget, säger en nöjd Ulf Mård.


Ulf Mård och Anders Hagen behåller också ägarmajoritet i nya bolaget. Foto. Aino Nyvelius.

Mårdhagen bildades i februari 2005. Ulf Mård och Anders Hagen hade då jobbat med olika eventprojekt i över 15 år. Byrån belönades med brons i Resumés tävling Sveriges bästa byrå tidigare i år.   Nu säljs byrån till Louder och varumärket Mårdhagen läggs ned och byrån blir istället Louder Sverige.

Louder är en finsk eventkoncern som privatägs av bröderna Juha och Tima Aalto och Tero Leppänen och det grundades i början på 90-talet. Idag har man verksamhet i Finland, Norge, Danmark, Ryssland, Estland och nu Sverige. Koncernen omsatte cirka 220 miljoner kronor 2007 och med en vinst på 12 miljoner kronor.  Sammanlagt har manr 120 anställda och under 2007 genomfördes sammanlagt 700 uppdrag.

Louder är i ett expansivt skede och planerar ytterligare förvärv i två – ännu hemliga – länder.

–  Vi tycker att Mårdhagen är ett mycket intressant bolag och samtidigt är de väldigt lika Louder i sättet att jobba, säger Fredrik Schauman, vd för Louder.

– Vi kommer att fortsätta att väa i två nya länder och jag tror att man kommer att överraskas vilka det blir, säger Fredrik Schauman.

På Mårdhagen gläds man åt att få verka i större sammanhang. Ägarduon har sålt 51 procent av Mårdhagen med inlåsningsklauser på tre år. Maximalt kan det ge duon 15 miljoner kronor – var. Något de räknar med ska falla ut.

– Det här gör vi för att skapa något som inte finns på marknaden idag. Vi får alla instrument för att ta in stora nordiska konton. Precis som alla globala och internationella företag blir man effektiv om man jobbar för en struktur. Är man nordisk marknadsdirektör och jobbar med oss behöver man inte fyra kontaktpersoner och får fyra kontaktrapporter, säger Ulf Mård.

Vd Anders Hagen räknar med att byråns kraftiga expansion kommer att fortsätta under 2008.

– Vi växer snabbt. Vid förra årsskiftet hade vi sex anställda, men kommer nu att rekrytera mer personal. Självfallet fokuserar vi mycket på nyanställningar just nu. Vårt mål på kort sikt är att expandera företaget så att Louder Sverige kommer att ha femton anställda vid årets slut”, tillägger Anders Hagen.

Mårdhagen gjorde 30 miljoner kronor i omsättning 2007 och ”någon miljon” i vinst. Byrån har nio fast anställda och bland byråns viktigaste kunder märks Nissan, Red Bull och Xbox.

Claes de Faire

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.