Ta del av allt innehåll på Resumé
Starta din prenumeration

Prenumerera

Måndag26.10.2020

Kontakt

Annonsera

Meny

Starta din prenumeration

Prenumerera

Sök

PR

De har bäst kommunikation

Publicerad: 7 Mars 2013, 00:53

Ica-Stig, Thomas Backterman och Skatteverkets deklaration

Foto: Bilden är ett montage

Kommunikatören 2013 är Nordens största undersökning bland kommunikatörer och marknadsförare. När de får tycka till hamnar Ica och Skatteverket i kommunikationstoppen. Swedbanks koncernchef Michael Wolf och kommunikationsdirektören Thomas Backterman koras till "Årets kommunikationsteam 2012"


Undersökningen Kommunikatören 2013 genomförs för nionde gången och bygger på svar från 3 384 personer. Här har de svarande bland annat fått delge vilka företag, respektive offentliga verksamheter eller organisationer som har varit bäst på kommunikation under fjolåret.

Bland företagen vinner Ica följt av IKEA och SAS. Genomslaget för Kings reklamfilmer samt företagets hållbarhetsarbete anser vara centrala faktorer för Ica:s framskjutna position enligt motiveringarna.

Inom offentlig verksamhet eller organisationer är det Skatteverket som är vinnare följt av Försvaret och Försäkringskassan. Även Polisen och Systembolaget hamnar högt på listan.

Respondenterna har även utsett "Årets kommunikationsteam". Priset ges till det som prioriterar kommunikation och tydligt arbetar tillsammans för att lyfta sin organisation.

Den tydliga vinnaren bland de nominerade kommunikationsteamen och Årets kommunikationsteam 2013 är Swedbank med ett stöd av 38 procent av de svarande. Teamet består av koncernchefen Michael Wolf ochkommunikationsdirektören Thomas Backteman.

Motiveringen lyder:

"En vd som jobbar nära sin kommunikationsdirektör skapar ett mycket starkt team. Det här är ett kommunikationsteam som är nytänkande, modiga, snabba, ligger steget före och vågar synas och höras i kristider. I en svår och komplex finansvärld med kritiska kunder, styrelseledamöter och ministrar vågar de kommunicera obekväma frågor och har lyckats återerövra förtroendet i Baltikum."

På andra plats kom Eskilstuna kommun med ett stöd av 29 procent av de svarande följt av Kalmar FF på 20 procent och Procter & Gamble på 13 procent.

Nomineringarna sattes av en jury bestående av representanter från Sveriges Annonsörer, Sveriges Kommunikatörer, Sveriges Marknadsförbund och Hammer & Hanborg.

Respondenterna fick också rösta på vilket företag eller organisation som de anser har högst förtroende inom ett antal olika branscher.

Listorna för förtroendetoppen nedan

Finansbranschen toppas av Handelsbanken med ett stöd av 31 procent.

1.     Handelsbanken
2.     SEB
3.     Swedbank
4.     Avanza
5.     Länsförsäkringar
6.     SBAB
7.     Nordea

I kategorin Sjukvård toppar Karolinska Sjukhuset/Karolinska Institutet på 17 procent.

1.     Karolinska Sjukhuset/Karolinska Institutet
2.     Landsting/Allmän sjukvård
3.     Capio/S:t Görans sjukhus
4.     Sophiahemmet
5.     Apoteket
6.     Södersjukhuset
7.     Praktikertjänst

Mediekategorin toppas överlägset av SVT på 31 procent. Så här ser listan ut:

1.     SVT
2.     Sveriges Radio (SR)
3.     Dagens Nyheter
4.     Svenska Dagbladet
5.     TV4
6.     Bonnier
7.     Dagens Industri

Undersökningen skickades ut till de kommunikatörer som finns i rekryteringsföretaget Hammer & Hanborgs nätverk i slutet av januari.

Andreas Rågsjö Thorell

Webbredaktör

andreas.thorell@resume.se

Dela artikeln:


Resumés nyhetsbrev

Genom att skicka in mina uppgifter godkänner jag Bonnier Business Media AB:s (BBM) allmänna villkor. Jag har även tagit del av BBM:s personuppgiftspolicy.